افزایش آلودگی هوای اصفهان نسبت به تهران

افزایش آلودگی هوای اصفهان نسبت به تهران

به گزارش گل اركیده بیشتر شهرهای بزرگ كشورمان در ایام سرد سال با معضل آلاینده ها مواجهند و نكته قابل توجه در این میان، آلودگی بالای كلانشهر اصفهان در مقایسه با دیگر كلانشهرها همچون تهران در بعضی از این روزهاست.


به گزارش گل اركیده به نقل از ایرنا، كلانشهر اصفهان در چهار روز از دی ماه سالجاری، آلوده ترین روزهای سال را با شاخص كیفی 152 تا 181 (AQI) و با وضعیت قرمز و ناسالم برای عموم پشت سر گذاشت بطوریكه مدارس مقطع ابتدایی به علت شدت آلودگی هوا به مدت 2 روز تعطیل شدند.
این در حالی است كه در همین ایام شاخص كیفی آلودگی هوا در دیگر كلانشهرهای كشور همچون تهران با وجود آلوده بودن، از اصفهان پایین تر بود.
بر اساس اطلاعات سازمان حفاظت محیط زیست تهران، شاخص آلودگی هوا در كلانشهر تهران از نهم تا دوازدهم دی امسال بین 115 تا 150 (AQI) قرار داشت در صورتی كه همین شاخص در اصفهان در این ایام حتی در بعضی ساعات به عدد 200 و وضعیت بنفش (بسیار ناسالم) نزدیك شد.
امروز یكشنبه 24 دی هم در صورتی كه شاخص كیفی هوا در اصفهان 146 (AQI) و در وضعیت ناسالم برای گروه های حساس و نزدیك به وضعیت قرمز قرار دارد، شاخص كیفی هوا در تهران 73 (AQI) و در وضعیت سالم می باشد.
در این میان سوالی كه برای خیلی از مردم بوجود آمده این است كه چرا شاخص آلودگی هوا در شهر اصفهان با جمعیت حدود 2 میلیون تَن و تردد حدود 800 هزار دستگاه خودرو در روز در مقایسه با شهری مانند تهران با جمعیتی نزدیك به 9 میلیون تَن و تردد بین سه تا چهار میلیون دستگاه خودرو، در بعضی روزها بیشتر است.
كارشناسان زیست محیطی و استادان دانشگاه در پاسخ به این سوال به عوامل متعددی اشاره می كنند همچون یكی از فعالان زیست محیطی اصفهان كه صنایع و خصوصیت های جغرافیایی و اقلیمی را 2 عامل اصلی آلودگی بالای كلانشهر اصفهان عنوان می كند.
دكتر ' محمد كوشافر ' در گفتگو با خبرنگار ایرنا با تاكید بر اینكه كلانشهر اصفهان خصوصیت های خاصی دارد كه باعث تشدید آلاینده ها در آن می شود، اظهاركرد: این كلانشهر در معرض چند نوع آلودگی شامل آلودگی های شیمیایی ناشی از فعالیت صنایع و نیروگاه ها و تردد خودروها و همینطور آلودگی هایی كه به واسطه بحران آب و تشدید فرسایش بادی خاك بوجود آمده اند، قرار دارد.
وی اضافه كرد: برخی مناطق همچون شرق كلانشهر اصفهان، منشاء آلاینده های خاكی است كه امكان تركیب با آلاینده های شیمیایی موجود و تشكیل آلاینده های ثانوی را دارد.
این استاد دانشگاه آزاد اصفهان به پیوستگی زیاد این كلانشهر با صنایع هم اشاره نمود و اظهار داشت: صنایع بسیاری نزدیك به این كلانشهر فعالیت می نمایند و در بعضی موارد، قانون عدم فعالیت صنایع در شعاع 50 كیلومتری رعایت نشده است.
به گفته كوشافر، همین امر سبب شده است تا علاوه بر آلودگی های حاصل از صنعت، وسائل نقلیه در رابطه با صنعت هم در محدوده كلانشهر اصفهان تردد كنند كه بر آلودگی هوا می افزاید.
وی یكی دیگر از عوامل اثرگذار در این مورد را خصوصیت های طبیعی، جغرافیایی و اقلیمی اصفهان، بیان كرد و اظهار داشت: این مورد می تواند سبب تجمیع آلاینده ها در سطح این شهر شود.
كوشافر تصریح كرد: مبحث خصوصیت های اقلیمی و جغرافیایی نباید بهانه ای برای توجیه كردن آلوده بودن هوای كلانشهر اصفهان باشد بلكه اگر می گوییم خصوصیت های اقلیمی جغرافیایی اصفهان در تجمیع آلودگی ها موثر است پس باید مطابق با خصوصیت های سرزمین نسبت به طراحی الگوی توسعه اقدام می كردیم.
وی با اشاره به اینكه پیوستگی صنایع به شهر در تهران مانند اصفهان نیست و از نظر جغرافیایی و اقلیمی تهران دارای شرایط بهتری است، خاطرنشان كرد: برای مقایسه دقیق و سنجش آلودگی هوای اصفهان با دیگر شهرها نیاز به داده های آماری و دستگاه ها و تجهیزات بیشتری است.
مدیر گروه پژوهشی آلودگی هوای پژوهشكده محیط زیست دانشگاه اصفهان هم در گفتگو با ایرنا به نوع آب و هوای اصفهان اشاره نمود و اظهار داشت: این كلانشهر از آب و هوای خشك برخوردارست در صورتی كه تهران دارای بارندگی و رطوبت بیشتری است.
دكتر ' امید غفار پسند ' با اشاره به اینكه خشكی هوا از عوامل تشدید كننده آلودگی است، اضافه كرد: علاوه بر این، حجم متنوعی از تزریق كننده های آلودگی هوا همچون كارگاه های كوچك را در گوشه گوشه شهر و حتی وسط شهر اصفهان داریم.
وی با اشاره به اینكه برپایه مطالعات كمی و كیفی انجام شده با گستره وسیعی از شاخص های آلودگی و تركیبات شیمیایی در اصفهان مواجه هستیم، اظهار نمود: برای كنترل آلودگی هوا باید به ظرفیت های زیست محیطی شهر هم توجه گردد.
این استاد دانشگاه با اشاره به اینكه توسعه طولی و عرضی كلانشهر اصفهان بصورت علمی نبوده است، تصریح كرد: باتوجه به رشد جمعیت در دهه 60 لازم بود كه از ابتدای دهه 70 در گسترش شهرهای بزرگی مانند اصفهان به مسائل زیست محیطی و ظرفیت های آن مانند آب، خاك و هوا هم توجه می شد.
وی با انتقاد از اینكه هنوز آمار دقیقی از تعداد و نوع خودروها در كلانشهر اصفهان وجود ندارد، اضافه كرد: باید مشخص شود كه آیا معابر و خیابان های شهر ما هنوز جایی برای خودروهای جدید دارد.
غفار پسند با اشاره به اهمیت مبحث ' اقتصاد محیط زیست' اضافه كرد: ما هر روز شاهد افزایش تعداد خودروهای شخصی در شهرها هستیم زیرا در كشورمان خودرو به یك كالای مصرفی تبدیل گشته است اما این مورد را هم باید قبول نماییم كه صاحبان خودروها باید بهای آلوده كردن شهرها را هم بپردازند.
وی همینطور به طرح تحقیقاتی دانشگاه اصفهان با همكاری شهرداری اصفهان اشاره نمود و اظهار داشت: در این طرح سیاهه انتشار آلایندگی ها در كلانشهر اصفهان بمنظور تعیین سهم منابع آلاینده ها، تهیه می گردد و امید است كه تا سال آینده نتایج آن مشخص شود.
غفار پسند از رسانه های اصفهان هم خواست تا مبحث آلودگی هوا را محدود به یك یا دو ماه از سال نكنند بلكه به طور پیوسته این مورد و راهكارهای حل این معضل را پیگیری و رصد كنند.
در حالیكه اصفهان در سال های گذشته از آلوده ترین شهرهای كشور بشمار می آید و حتی در بعضی روزها، بالاترین شاخص های آلودگی هوا را به خود اختصاص می دهد باید دید آیا راهكارهایی مانند برنامه جامع كاهش آلودگی هوا و یا توسعه حمل و نقل عمومی مانند قطار شهری در سال های آینده می تواند این معضل را كمرنگ كند.


 

1396/10/24
19:34:08
5.0 / ۵
4893
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
GOl Orkideh
گل ارکيده

گل اركیده

گل و گیاه

golorkideh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل اركیده محفوظ است