حفظ گونه های جانوری كمیاب با تولید منطقه حفاظت شده زیست محیطی بانه

حفظ گونه های جانوری كمیاب با تولید منطقه حفاظت شده زیست محیطی بانه

گل اركیده: سنندج - ایرنا - چند گونه جانوری كمیاب همچون سنجاب (سموره) در جنگل ها و مراتع شهرستان مرزی بانه زندگی می كنند كه حفاظت از این گونه ها نیاز به داشتن زیستگاهی حفاظت شده دارد ولی این شهرستان از دارا بودن منطقه حفاظت شده زیست محیطی محروم است.


به گزارش گل اركیده به نقل از ایرنا، بیش از 85 درصد از مساحت شهرستان بانه را منابع طبیعی و جنگل های بلوط تشكیل داده است كه زیستگاه خیلی از جانوران كمیاب و نادر است.
این گونه های كمیاب جانوری نیاز به زیستگاه حفاظت شده برای ادامه حیات و تداوم نسل دارند اما زیستگاه حفاظت شده و یا منطقه شكار ممنوع در این شهرستان با گذشت حدود 50 سال از تصویب قانون تولید مناطق شكار ممنوع و منطقه حفاظت شده در این منطقه مرزی كشورمان تعریف نشده است.
سخنگوی انجمن زیست محیطی پاژین بانه می گوید: این انجمن با عنایت به تحقیقاتی كه انجام داده طرح تولید منطقه حفاظت شده در بانه را سال 93 به اداره كل حفاظت محیط زیست استان كردستان ارائه نمود.
فواد حسنی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار نمود: با وجود پیگیری ها هنوز با تولید منطقه حفاظت شده در بانه موافقت نشده و انجمن پاژین همچنان بدنبال جلب رضایت مسئولان استانی است.
به گفته وی، خطر انقراض در انتظار گونه های كمیاب گیاهی و جانوری در این شهرستان است كه باید برای جلوگیری از انقراض نسل گونه های كمیاب، هر چه زودتر راهكار مناسبی عرضه شود.
حسنی تولید منطقه شكار ممنوع را پیش از تولید منطقه حفاظت شده برای حفاظت از گونه های كمیاب جانوری ضروری دانست و تصریح كرد: معمولا منطقه شكار ممنوع را پیش از منطقه حفاظت شده تولید می كنند كه این كار هم تابحال در بانه انجام نشده است.
وی خاطرنشان كرد: گونه های جانوری همچون كبك كوهی، سنجاب، بز كوهی، سمندر آبی، شغال، روباه، سیاه گوش، گراز، خرگوش، گرگ، خرس، انواع پرندگان و خزندگان در جنگل ها و مراتع بانه زندگی می كنند كه نیاز است برای مراقبت و حفاظت از این گونه منطقه شكار ممنوع یا منطقه حفاظت شده در این شهرستان داشته باشیم.
حسنی نبود تنوع زیستی در خواست و تصویب شده در قانون، نبود امكانات و نیروی كارآمد برای حفاظت از منطقه حفاظت شده را از مهمترین دلایل عدم موافقت اداره كل حفاظت محیط زیست استان كردستان برای تولید منطقه حفاظت شده در بانه اعلام نمود.
سخنگوی انجمن زیست محیطی پاژین بانه اظهار داشت: ضروری می باشد ابتدا برای تولید منطقه شكار ممنوع در این شهرستان اقدام گردد سپس منطقه حفاظت شده برای حفظ گونه های با ارزش گیاهی و جانوری در بانه تعریف و اجرایی شود.
رئیس حفاظت محیط زیست بانه درباره تولید منطقه حفاظت شده و یا شكار ممنوع در این شهرستان به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در منابع طبیعی بانه گونه های نادری از حیوانات یافت می گردد كه برای تداوم و حفظ نسل این گونه های با ارزش باید زیستگاه مناسب بعنوان منطقه شكار ممنوع مشخص شود.
كاوه مرادی با اشاره به اهمیت تولید منطقه حفاظت شده در این شهرستان اضافه كرد: در سال 92 برای تولید منطقه شكار ممنوع اقداماتی انجام شد و منطقه هفتاش با عنایت به وجود گونه های مختلف جانوری، پوشش گیاهی و آب و هوای مناسب معرفی گردید اما تابحال تصمیمی در این ارتباط گرفته نشده است.
وی نبود نیروی انسانی و امكانات مناسب را یكی از عوامل عدم تولید منطقه شكار ممنوع در بانه اعلام نمود و خاطرنشان كرد: برای تولید منطقه شكار ممنوع نیاز به چند محیط بان و یك پایگاه هست كه این امكانات تابحال فراهم نشده است.
مرادی تصریح كرد: سنجاب (سموره) گونه ای نادر از حیات وحش منطقه است كه محل زیست این جانور از پیرانشهر تا ایلام پراكنده است ولی جمعیت بیشتری از سنجاب ها در جنگل های بلوط بانه زندگی می كنند.
به گفته وی، گونه سنجابی در زیستگاه های طبیعی شهرستان بانه زندگی می كند كه به لحاظ رنگ و جثه با دیگر گونه ها تفاوت دارد ازاین رو حفظ این گونه نادر و كمیاب ضروری می باشد.
وی افزود: سنجاب ها عامل اصلی توسعه و رویش دوباره درختان بلوط هستند چون كه دانه های بلوط بعنوان منبع غذایی را زیر خاك پنهان می كنند و این دانه ها پس از مدتی می رویند.
به گزارش گل اركیده به نقل از ایرنا، اوایل مهر ماه سال قبل مجسمه سنجاب (سموره) بعنوان نماد طبیعت بانه همزمان با روز حیوانات در بلوار سردشت بانه رونمایی گردید.
یكی از اهداف ساخت مجسمه سنجاب (سموره) شناساندن این گونه با ارزش جانوری به مردم و آشنایی با ارزش زیست محیطی این گونه جانوری برای طبیعت بوده است.
در استان كردستان هشت منطقه حفاظت شده و شكار ممنوع بوجود آمده است كه شامل مناطق حفاظت شده بیجار، بدر و پریشان قروه، عبدالرزاق سقز، تلاب زریوار مریوان، شاهو و كوسالان، زیستگاه چل چمه دیواندره، زیستگاه سارال دیواندره و منطقه شكار ممنوع زرینه اوباتو است، گونه های بسیار با ارزش جانوری در این مناطق زندگی می كنند.
در سال 53 مناطق حفاظت شده ایران بر مبنای معیارهای قانونی در چهار گروه پارك ملی، اثر طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده طبقه بندی و معرفی گشتند و اختیارات قانونی در جهت مدیریت مناطق حفاظت شده به سازمان حفاظت محیط زیست واگذار شد همینطور نواحی دیگری بعنوان منطقه شكار ممنوع، تالاب، تالاب های بین المللی و ذخیرگاه زیست كره همچون طبقات حفاظتی تعریف شده است.
با توجه به گذشت 43 سال از تصویب این قانون با وجود اینكه بیش از 85 درصد مساحت شهرستان بانه را منابع طبیعی و جنگل تشكیل می دهد اما بانه تنها شهر استان كردستان است كه منطقه شكار ممنوع و حفاظت شده ندارد كه لازم است با عنایت به وجود گونه های مختلف گیاهی و جانوری كمیاب در مناطق طبیعی، مكانی مناسب برای تولید منطقه حفاظت شده با هدف مراقبت و حفاظت از این گونه ها انتخاب گردد.
به گزارش گل اركیده به نقل از ایرنا، بیش از 85 درصد مساحت شهرستان بانه را منابع طبیعی تشكیل می دهند از این میزان 54 درصد جنگل و باقی آن مرتع است.
این جنگل ها و مراتع زیستگاه حیوانات وحشی، خزندگان، پرندگان و انواع پوشش گیاهی است كه برای جلوگیری از نابودی این منابع با ارزش نیاز به برنامه ریزی و اتخاذ راهكارهای مناسب همچون تولید منطقه شكار ممنوع و بعد از آن منطقه حفاظت شده، است.
خبرنگار: زینب طلایی**انتشار: سلیمانی
7469/9102


1396/10/22
01:34:46
5.0 / ۵
4417
تگهای خبر: محیط زیست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۱
GOl Orkideh
گل ارکيده

گل اركیده

گل و گیاه

golorkideh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل اركیده محفوظ است