آتش دهرود بعد از ۵ روز خاموش شد

آتش دهرود بعد از ۵ روز خاموش شد

به گزارش گل اركیده بوشهر مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر اظهار داشت: آتش سوزی منطقه دهرود دشتستان كه از عصر جمعه شروع شده بود غروب روز دوشنبه بعد از 5 روز بطور كامل خاموش شد، در این مدت چندین بار آتش خاموش و باردیگر شعله ور میشد.


غلامرضا منتظری در گفت و گو با ایسنا عنوان کرد: بررسی نقشه های ماهواره ای و پایش محیطی نشان میدهد که خسارت های آتش سوزی در سطح ۵۴۰ هکتار از مراتع رخ داده که حدود ۶۰ هکتار از آن مراتع مشجر و گونه هایی مانند بادام، بَنه، کُلخُنگ، انجیر کوهی و ۴۸۰ هکتار مابقی گونه های مرتعی بوده است.
وی افزود: عمده خسارت به گونه های مرتعی و بوته ای یک تا چند ساله مثل بهمن، گون، و تنگرس وارد شده و درختان بنه، بادام، کُلخُنگ، انجیر کوهی و شیر بادام خسارت قابل توجهی ندیده اند.
مدیرکل منابع طبیعی بوشهر عنوان کرد: در مهار این آتش تمام امکانات خودرا به کار گرفتیم، اما به سبب عرصه های مرتفع، شیب تند و پرتگاهی، وزش باد شدید، هوای گرم و پوشش متراکم گیاهی در منطقه شرایط اطفاء حریق بسیار دشوار بود به شکلی که انتقال تجهیزات و پشتیبانی در مواردی با بهره گیری از چهارپایان انجام شد.
منتظری درباره مشکلات آتش برای عرصه های طبیعی اشاره کرد: راجع به خسارت و لطمه های گونه های جانوری محیط زیست حتما نظر خواهد داد، اما آتش سوزی بطور قطع گونه های گیاهی را گرفتار مشکل می شود. برخی گونه های درختی به سرعت ترمیم و جایگزین می گردد اما بسیاری از گونه های درختی به این شکل نیستند و زادآوری آنها کند است، گونه هایی مثل بنه در صورت از بین رفتن سریع جایگزین و ترمیم نمی گردد.
این مسئول اشاره کرد: آتش سوزی ها بر روی پوشش گیاهی و فرسایش خاک تاثیر دارد و روند فرسایش را سریع تر می کند و به لحاظ اقتصادی نیز فقیر شدن مرتع به ضرر مرتع دار و اقتصاد است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر اشاره کرد: هر چقدر منطقه گرفتار فقر پوشش گیاهی شود سرعت روان آب ها بیشتر شده و بر روی سیل خیز بودن منطقه اثر خواهد داشت البته اگر در مقیاس وسیعی آتش سوزی ایجاد شود و در یک حوزه آبخیز بخش زیادی از پوشش از بین برود.
غلامرضا منتظری تصریح کرد: خیلی از مناطق با پوشش گیاهی بالا و عمده مراتع مستعد آتش سوزی هستند و در مجموع مردم و افرادی که به طبیعت می روند باید به این مسئله واقف باشند و دقت کنند حرکتی انجام ندهند که منجر به آتش سوزی در طبیعت شود برای اینکه اگر آتش سوزی رخ دهد مهار آن خیلی مشکل و هزینه بیشتری برای محیط زیست و منابع طبیعی در بر خواهد داشت.




منبع:

1399/03/07
19:56:14
5.0 / ۵
2410
تگهای خبر: آب , تجهیزات , درخت , محیط زیست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
GOl Orkideh
گل ارکيده

گل اركیده

گل و گیاه

golorkideh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل اركیده محفوظ است