سرنوشت اسقاط موتورسیكلت های فرسوده در هاله ابهام
گل اركیده: به دنبال تعویق احتمالی اجرای یكی از مواد قانون هوای پاك در خصوص «اسقاط موتورسیكلت های فرسوده» در هیأت وزیران، دبیر كارگروه ملی كاهش آلودگی هوا ضمن ابراز گلایه از این اقدام دولت، اظهار داشت: اسقاط، سیاست هوشمندانه ای است كه اساسا در كاهش آلودگی هوا اثر دارد و همزمان چرخ تولید و اشتغال را هم در صنعت موتورسیكلت و هم در مراكز اسقاط و بازیافت به حركت در می آورد.
به گزارش گل اركیده به نقل از ایسنا، در سال ۱۳۹۶ پس از فراز و نشیب های فراوان، لایحه هوای پاك در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و در مردادماه همین سال رئیس جمهور این قانون ۳۴ ماده ای را به سازمان محیط زیست ابلاغ و این سازمان را مكلف كرد كه طی شش ماه آئین نامه های اجرایی مربوط به قانون هوای پاك را تدوین و پس از تأیید هیأت دولت به همه دستگاه ها ابلاغ كند.
در همین راستا، آئین نامه فنی ماده دو در زمینه كنترل و كاهش آلودگی های سوژه قانون هوای پاك، توسط سازمان محیط زیست تهیه و در شهریورماه سال جاری به تصویب هیأت وزیران رسید. این آئین نامه از آنجائیكه وظیفه دستگاه های مختلف را در حوزه آلودگی هوا با جزئیات مشخص كرده؛ بسیار حائز اهمیت می باشد.
ماده ۱۱ آئین نامه بدین شرح است: «شماره گذاری موتورسیكلت بنزینی منوط به اسقاط یك دستگاه موتورسیكلت است. موتورسیكلت های برقی از شرط اسقاط معاف هستند». برای نشان دادن لزوم وجود قانون از رده خارج كردن موتورهای كاربراتوری فرسوده، باید اشاره شود كه برمبنای آمارهای پلیس ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار موتورسیكلت فرسوده در كشور وجود دارد و هر دستگاه موتورسیكلت كاربراتوری در هر كیلومتر پیمایش ۱۵ گرم آلودگی تولید می كند، این درحالیست كه میزان آلایندگی یك خودروی یورو ۳ كمتر از سه گرم بر كیلومتر است، بدین سبب واضح است كه موتورسیكلت ها شش برابر سواری ها آلوده كننده هستند.
به هر حال در نتیجه تلاش بدنه كارشناسی كشور، دولت به این نتیجه رسیده بود كه ماده ۱۱ آئین نامه ماده دو قانون هوای پاك (اسقاط موتورهای فرسوده) را با هدف بهبود كیفیت هوای كلانشهرها تصویب كند. تا اینجای ماجرا روند كار خوب پیش می رود تا اینكه در ماه جاری موتورسیكلت سازان با حمایت وزارت صنعت پیشنهاد حذف این ماده قانونی را به دولت می دهد. روز چهارشنبه (۱۷ بهمن) عیسی كلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و معاون رئیس جمهور در گفت وگویی كه با ایسنا داشت، مخالفت خودرا با حذف این ماده از قانون هوای پاك اعلام نمود و اظهار داشت كه این درخواست وزارت صنعت و موتورسیكلت سازان باید در هیأت دولت بررسی شود.
او در مورد احتمال حذف ماده اسقاط موتورسیكلت های فرسوده در دولت اظهار داشت: فكر می كنم دولت حذف ماده مربوط به اسقاط موتورسیكلت های فرسوده را قبول نكند، چون دستیابی به هوای پاك و سالم و كنترل منابع آلاینده در كلانشهرهای كشور اولویت اول دولت در حوزه محیط زیست است و جزو سیاست های اصلی رئیس جمهور است.
به گزارش گل اركیده به نقل از ایسنا، به هر حال برخلاف انتظار عیسی كلانتری رئیس سازمان محیط زیست، درخواست موتورسیكلت سازان مورد موافقت هیأت وزیران قرار گرفت و ماده مربوط به اسقاط موتورهای كاربراتوری به تعویق افتاد. شواهد از آن حكایت می كند كه موتورسیكلت سازان برای پیشگیری از افزایش هزینه های خود پیشنهاد حذف ماده ۱۱ آئین نامه ماده دو قانون هوای پاك را به دولت بردند، اما سازمان محیط زیست اعلام می كند كه راهكارهایی برای پیشگیری از افزایش هزینه برای موتورسیكلت سازان و همین طور پیشنهاداتی برای افزایش قیمت موتورهای بازار دارد.
در این باره وحید حسینی دبیر كارگروه ملی كاهش آلودگی هوا در گفت وگو با ایسنا، ضمن ابراز تأسف از تعویق ماده مربوط به اسقاط موتورسیكلت های فرسوده، اظهار داشت: از طرف دبیرخانه ملی كاهش آلودگی هوا یك بسته پیشنهادی برای روشن شدن «فرآیند اسقاط موتورسیكلت های فرسوده» به دولت ارسال كردیم.
وی با اشاره به جزئیات این بسته پیشنهادی اشاره كرد: پیشنهاد سازمان محیط زیست این است كه با هر برگه اسقاط به جای هفت موتورسیكلت، چهار موتورسیكلت از رده خارج و اسقاط شود، در نتیجه این طرح، ارزش برگه اسقاط موتورسیكلت تا حدود ۶۲۵ هزار تومان افزایش می یابد و بالقطع جذابیت اسقاط را برای دارندگان موتورسیكلت های فرسوده بالا می برد. از طرف دیگر برای پیشگیری از افزایش قیمت موتورسیكلت ها به دولت پیشنهاد كرده ایم كه امكان تهاتر برگه های اسقاط موتورسیكلت را در گمرك فراهم آورد. همین طور پیشنهاد كردیم كه دولت برای نوسازی موتورسیكلت های فرسوده تسهیلات مالی در اختیار شهروندان قرار دهد.
به گزارش گل اركیده به نقل از ایسنا، باید توجه داشته باشیم كه حركت موتورسیكلت سازان برای حذف یا تعویق ماده قانونی اسقاط موتورهای كاربراتوری به سبب هزینه بردار بودن تا حدی طبیعی و البته مسبوق به سابقه است، چون این گروه در جریان مصوبه «توقف تولید موتورسیكلت های كاربراتوری و جایگزین كردن آن با موتورسیكلت های انژكتوری» هم مقاومت خیلی از خود نشان دادند و برای لغو آن مصوبه همه تلاش خودرا كردند. طبیعی است كه موتورسیكلت سازان زیر بار هزینه بیشتر نروند اما آنچه جای تعجب دارد این است كه چرا دولت دوازدهم، قانونی را كه خود پنج ماه پیش به تصویب رسانده، حذف می كند؟ و چرا دولتی كه زحمات تهیه و تصویب قانون مهم هوای پاك را برعهده داشته، خود دست به تعدیل این قانون می زند؟.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب