معاون سازمان محیط زیست:

احیای دریاچه ارومیه در گرو مشاركت جوامع محلی است

احیای دریاچه ارومیه در گرو مشاركت جوامع محلی است

به گزارش گل اركیده نمایشگاه دستاوردهای پروژه همكاری در احیای دریاچه ارومیه با استفاده از مشاركت جوامع محلی در استقرار كشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی شروع به كار كرد.



به گزارش گل اركیده به نقل از مهر، نمایشگاه دستاوردهای پروژه همكاری در احیای دریاچه ارومیه با استفاده از مشاركت جوامع محلی در استقرار كشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی، با حضور تعدادی از مسئولان جهاد كشاورزی و سازمان محیط زیست، فعالان محیط زیست و نمایندگان كشاورزان در شهرستان میاندوآب آذریایجان غربی شروع به كار كرد.
حمید ظهرابی معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست در همایش نمایشگاه دستاوردهای پروژه همكاری در احیای دریاچه ارومیه با استفاده از مشاركت جوامع محلی در استقرار كشاورزی پایدار و حفاظت از تنوع زیستی بر نقش مردم و جوامع محلی در ارتقای سطح كیفی محیط زیست و رفع مشكلات زیست محیطی تاكید نمود.
وی افزود: وضعیت محیط زیست بنا به دلایلی شرایط خوبی ندارد رفتارهای ما هم در مواجه با محیط زیست نشان داده است كه ایرادات اساسی داریم. چونكه در مسائل در رابطه با تخریب رتبه های بالا و در حفظ محیط زیست رده های پایینی داریم. به قول معاون سازمان محیط زیست، حفاظت از محیط زیست بیشتر از یك وظیفه ی سازمانی و حاكمیتی انتخابی اجتماعی است.
ظهرابی خاطرنشان كرد: متاسفانه رابطه ی دولت با دولت و دولت با مردم، مشكلات اساسی دارد. چونكه دولت خویش را صاحب منابع دانسته و مردم هم خویش را در رقابت با دولت برای بهره برداری از منابع می داند. متاسفانه همه انتظار داریم كس دیگری برای ما كار كند. دولت هم خویش را تنها موظف به تصمیم گیری می داند و دستور می دهد و این ارتباط اساساً منجر به همراهی نمی گردد.
وی با اشاره به فعالیت بخش كشاورزی اظهار داشت: بخش كشاورزی می خواهد كشاورزان را رشد دهد و راندمان را بالا ببرد. بخش آب هم همین برنامه را در حوزه خودش وظیفه می داند. پس می بینیم هر دستگاهی وظیفه خویش را به خوبی انجام می دهد، اما الان به اینجا رسیدیم كه وضع دریاچه اینگونه است. بدون هیچ تعارفی باید بپذیریم روشی كه رفته ایم غلط است.
ظهرابی با اشاره به تغییر روش های به كار گرفته شده از زمان تغییر مدیریت اظهار داشت: كه من معتقدم روشی كه پیش گرفته شده، غلط است چونكه مردم ما را از خودشان ندانسته و حركت ما را در تضاد با منافع جوامع محلی می دانند و همین سبب شده با ما همراهی نكنند.
وی خاطرنشان كرد: همه ی عناصر و مردم باید در تصمیم گیری ها نقش داشته باشند و ما در سازمان محیط زیست تلاش می نماییم كه مسائل را بین بخشی ببینیم و كارها را به گونه ای انجام دهیم كه نتیجه اش حفاظت و توسعه پایدار باشد و رفاه برای همه مردم تولید شود.
معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست افزود: برای رسیدن به كشاورزی پایدار یكی از جنبه های اصلی، تغییر تفكر و مدیریت است. برای احیای دریاچه ارومیه و توسعه پایدار باید شیوه بهره برداری عوض شده، به این باور برسیم كه باید روش جدیدی جایگزین شود.
وی افزود: باید مردم را در برنامه ریزی ها مشاركت دهیم و همه، چه دولت و چه مردم، در كنار هم كارهای كوچك، اما طولانی و دامنه دار انجام دهیم. چونكه شواهد نشان داده است چنین همراهی در همین مدت كم سبب شده به نتایج بزرگی برسیم.
وی در انتها اظهار داشت: ما توانستیم در روستاهای هدف آب را مدیریت نماییم و تولید بیشتری هم داشته باشیم. همینطور برای تعداد زیادی از بانوان محلی تولید اشتغال نماییم، كه این نتیجه محصول آموزش و تفكر مشاركتی است.

1397/09/19
14:56:40
5.0 / ۵
4426
تگهای خبر: آب , زیست محیطی , محیط زیست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۵
GOl Orkideh
گل ارکيده

گل اركیده

گل و گیاه

golorkideh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل اركیده محفوظ است