در گفتگو با مهر عنوان شد؛

مشاهده پرندگان مبتلا به آنفلوانزا در چیتگر، دامپزشكی در آماده باش

مشاهده پرندگان مبتلا به آنفلوانزا در چیتگر، دامپزشكی در آماده باش

گل اركیده: رئیس محیط زیست شهر تهران از مشاهده سه لاشه پرنده مبتلا به ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در چیتگر تهران اطلاع داد.



رییس اداره محیط زیست شهر تهران در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینكه دو هفته پیش سه لاشه كاكایی مبتلا به آنفلوانزای فوق حاد در اطراف دریاچه شهدای خلیج فارس دیده شده است، اظهار داشت: مردم باید آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را جدی بگیرند و با دیدن موارد مشكوك دستگاه مرتبط را در جریان قرار دهند.
محمدحسین بازگیر اضافه كرد: ماموران محیط زیست در گشت و پایش های دو هفته پیش مواردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را مشاهده نمودند كه بلافاصله مراتب را به سازمان دامپزشكی اطلاع دادند.
وی خاطرنشان كرد: بعد از بررسی های دامپزشكی و سازمان محیط زیست نتیجه مثبت اعلام گردید و الان مشخص است كه این پرندگان مبتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بودند.
وی ادامه داد: سه لاشه پرنده ی آبزی كاكایی در اطراف دریاچه شهدای خلیج فارس دیده شد كه همكاران ما بلافاصله آن را به سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان دامپزشكی اطلاع دادند و بعد از بررسی های این دو سازمان نتیجه مثبت اعلام و مشخص شد كه این پرندگان مبتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بودند.
رییس اداره محیط زیست شهر تهران با بیان این كه این ویروس می تواند مخاطراتی برای انسان هم داشته باشد از مردم خواست از نزدیك شدن و دست زدن به پرندگان خودداری كنند.
بازگیر تصریح كرد: شهروندان در صورت مشاهده تلفات مشكوك پرندگان وحشی این مورد را به دامپزشكی یا محیط زیست اعلام كنند و از اقدام خودسرانه و یا دست زدن به لاشه پرندگان وحشی تلف شده جدا خودداری كنند همینطور قوانین و سفارش های سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص شكار و صید غیرمجاز پرندگان را جدی بگیرند.
رئیس سازمان دامپزشكی هم پیشتر به مهر اظهار داشته بود: از جانب محیط زیست اعلام گردید بیش از هزار قطعه پرنده وحشی در پارك ملی بوجاق بندر كیاشهر در استان گیلان تلف شده اند، همكاران ما بلافاصله به آن منطقه رجوع كردند و آزمایشات و نمونه برداری های لازم را برای شناسایی تحت تیپ ویروس انجام دادند.
وی با اشاره به اینكه متاسفانه ویروس، ویروس جدیدی است كه وارد كشور شده، اظهار داشت: ما تنها كشوری نیستیم كه به این ویروس آلوده شده ایم كشورهایی مانند چین، ژاپن و برخی دیگر از كشورهای آسیای شرقی هم با آن درگیر هستند.
رفیعی پور با اشاره به اینكه گزارشاتی از ابتلای انسان به این بیماری گزارش شده است، ادامه داد: به علت این حساسیت، همكاران ما و وزارت بهداشت، هم از تهران و هم از گیلان به منطقه اعزام شدند و اقدامات اولیه صورت گرفت.
وی خاطرنشان كرد: در تمامی ورودی های این مناطق حفاظت شده، باید خودروها هنگام ورود و خروج از آنجا ضدعفونی شوند، رصد منظم روزانه توسط همكاران ما و محیط زیست از عرصه های منابع طبیعی و محیط زیست درحال انجام است.
این مقام مسئول تصریح كرد: همینطور در تالاب ها و پارك هایی كه گزارش بیماری داریم تردد و بازدید ممنوع می گردد.
رفیعی پور درباره اینكه شكار غیرمجاز پرندگان وحشی كه می تواند یكی از عوامل گسترش شیوع آنفلوانزا در كشور باشد، چه راهكاری برای كنترل این مساله اندیشده شده است؟، هم اضافه كرد: از ابتدای امسال، محیط زیست اعلام نموده كه هرنوع شكار پرندگان ممنوع است؛ اگر كسی اقدام به كار كند و این كار گزارش شود با متخلفان برخورد خواهد شد.
وی ادامه داد: در زمان بروز بحرانی مانند بیماری آنفلوانزا شكار هر نوع پرنده ای ممنوع می باشد درباره پرندگان آبزی كه می توانند سبب انتقال ویروس و بیماری شوند، از سال ۹۵ این ممنوعیت بوجود آمده است.
رفیعی پور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینكه همكارانی كه در محل آلودگی حضور دارند باید ضد بیماری واكسینه شوند، اظهار داشت: به مردم سفارش می نماییم نزدیك پرندگان وحشی خصوصا پرندگان آبزی نشوند، چراكه تمام پرندگان آزاد پرواز وحشی كه در آب زندگی می كنند می توانند ویروس های مختلف آنفلوانزا را داشته باشند كه این ویروس برای خود پرنده مشكلی تولید نمی كند اما برای انسان یا دیگر پرندگانی كه ویروس به آنان منتقل می گردد خطرناك خواهد بود.
وی ادامه داد: همینطور شكار پرندگان به هیچ وجه نباید انجام شود؛ از مردم درخواست می نماییم از نزدیك شدن به محل زندگی و غذا دادن به این پرندگان جدا خودداری كنند، اگر در منطقه ای پرنده ای را مرده یا درحال مرگ مشاهده نمودند، بلافاصله این مساله را به دامپزشكی گزارش كنند.
رئیس سازمان دامپزشكی كشور درباره اینكه آیا برای خوردن مرغ و تخم مرغ مشكلی وجود ندارد؟، اظهار داشت: اگر بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در منطقه ای بروز كند ما به آن منطقه مراجعه نموده و یكی از اقداماتی كه انجام می دهیم این است كه معدوم سازی مرغ ها و تخم مرغ های آن نقطه است.
رفیعی پور خاطرنشان كرد: اگر منطقه ای آلوده باشد، مرغ ها و تخم مرغ های آن منطقه باید معدوم شود كه مردم اصلا با تخم مرغ و مرغ آلوده مواجه نشوند.
وی با اشاره به اینكه در سالجاری به دنبال شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بیش از ۵۰۰ واحد آلوده شدند، اظهار داشت: این ۵۰۰ واحد از ۲۴ هزار واحد مرغداری بوده است، كه بلافاصله شناسایی و معدوم سازی شده است؛ مردم خیالشان راحت باشد، هرجا كه بیماری گزارش شود حتی اگر روستا باشد، ما كل مرغ های روستا را میخریم و معدوم می نماییم تا مردم درباره مرغ ها و تخم مرغ های سالمی كه از آن روستا یا روستاهای همجوار آن به دستشان می رسد، نباشد و این شبهه برایشان به وجود نیاید كه آن مرغ ها و تخم مرغ ها هم آلوده هستند.
رفیعی پور درباره اینكه آیا سازمان دامپزشكی به منابع اعتباری و همكاری بیشتر سایر دستگاه ها برای كنترل وضعیت بوجود آمده نیاز دارد؟، اضافه كرد: شیوه نامه و دستورالعمل كنترل آنفلوانزا كه وزیر كشور به استانداران ابلاغ كردند در سراسر كشور در حال اجراست ازاین رو باید همه دستگاه ها كمك كنند تا دیدبانی ما به بهترین نحو صورت گیرد.
وی خاطرنشان كرد: اعتباراتی كه تا الان دادند فقط داریم خرج روند معدوم سازی می كنیم؛ باید اعتبارات به میزانی باشد كه در حوزه پیشگیری و كنترلی هم بتوان كارهایی كرد كه در سالهای آینده شاهد اپیدمی نباشیم ازاین رو هم در حوزه اعتبارات و هم در حوزه اجرایی باید به سازمان دامپزشكی كمك بیشتری شود.

1396/11/26
16:26:26
5.0 / ۵
4412
تگهای خبر: محیط زیست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
GOl Orkideh
گل ارکيده

گل اركیده

گل و گیاه

golorkideh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل اركیده محفوظ است