سلاجقه در نشست خبری عنوان كرد؛

هیچ پروژه محیط زیستی بدون ارزشیابی کلنگ نخورد

هیچ پروژه محیط زیستی بدون ارزشیابی کلنگ نخورد

به گزارش گل ارکیده، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، با تأکید بر نگاه شهید رئیسی به محیط زیست، اظهار داشت: هیچ پروژه محیط زیستی بدون ارزشیابی کلنگ نخورد.



به گزارش گل ارکیده به نقل از مهر، نشست خبری علی سلاجقه معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست با حضور معاون وزارت صمت و معاونین وزارت خانه های کشور و بهداشت، دوشنبه ۲۱ خرداد ماه در سالن همایش های بین المللی محیط زیست اجرا شد.
سلاجقه در جواب سوالی درباب مهم ترین کاری که در سازمان محیط زیست انجام شد و ناقص مانده تا در دولت بعدی پیگیری شود، بیان کرد: در دولت شهید رئیسی تحول مبنای کار قرار گرفت.
وی درباب مشارکت مردمی اضافه کرد: سازمان محیط زیست برمبنای برنامه تحولی خود رویکرد مردم محوری کردن محیط زیست را مبنا قرار داده است، کوشیدیم حصار بین مردم و محیط زیست حذف شود تا مردم خودشان محیط زیست را مدیریت کنند. ما بایستی از محیط زیست محکم دفاع نماییم به جهت اینکه هرکسی بتواند این کار را انجام دهد تعیین رابطه صحیح انسان و محیط زیست نیاز است، محیط زیست کشور به عنوان سرمایه بین نسلی باید ارتقا پیدا کند.
سلاجقه اظهار داشت: در قوانین ما مشکلاتی داشتیم دو قانون اصلی که فعالیت سازمان بر آنست ریشه ۵۰ ساله دارد و مبتنی بر دانش امروزه نبود و مورد بازنگری قرار گرفت.
وی اضافه کرد: برمبنای میثاق های موجود هیچ پروژه محیط زیستی بدون ارزشیابی کلنگ نخورد و این روند نیز ادامه دارد.
معاون رییس جمهور بیان کرد: در دولت سیزدهم، رییس جمهور شهید اعتقاد داشت توسعه فرع بر محیط زیست است. امسال سال اقتصاد و اولویت اول کشور است، در این زمینه به دستاوردهای عظیمی دست پیدا کردیم. رییس جمهور همیشه فرمودند مساله محیط زیست اصل است و بقیه مسائل فرع هستند و ایشان محیط زیست را فدای سایر حوزه ها نکردند.
وی اظهار داشت: باتوجه به شرایط اقلیمی و سرزمینی کشور ما همیشه دغدغه آب و بیابان وجود داشته است، اما امروز باتوجه به بهره برداری و تغییر اقلیمی این مقیاس جهانی است و تعریف بیابان عوض شده است. در زمانی که کشورهای اروپایی تحت مسائل بیابان زایی رو به رو شده اند بطور قطع کشور ما نیز درگیر این مساله است. در بحث تغییر اقلیم و بیابان از همسایگان شروع کردیم، قطعنامه مقابله با گردوغبار بیابان ها به وجود آمد و همگرایی ها در این دولت صورت گرفت.
سلاجقه افزود: در سالهای قبل مدیریت سازمان محیط زیست محصور به مناطق چهارگانه بود در صورتیکه باید در تمام سرزمین نظارت داشته باشد. در دولت سیزدهم به این مورد بصورت جدی ورود پیدا کرده ایم. همین طور درباب علل سیلاب ورود کردیم، مخاطرات زمانی که رخ می دهند محیط زیست خود به خود به آن ورود پیدا می کند.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار داشت: منابع حیاتی کشور بخشی در یک دستگاه و بخشی در دستگاه دیگر است و نمی توان جداگانه مدیریت کرد بلکه باید ادغام آنها انجام شده شود.
وی اضافه کرد: یکی از مسائل اصلی کشور ما و جهان تغییر اقلیم است. تغییر اقلیم در دستور کار جدی دولت شهید رئیسی قرار گرفت، این رویکرد موجب شد این مسئله در برنامه هفتم توسعه دیده شود.
وی اضافه کرد: در برنامه هفتم توسعه، سازمان محیط زیست مکلف شده تغییر اقلیم چه از بعد خسارت چه از بعد دستاورد را در تمام ابعاد بررسی کند،. ما هاب تغییر اقلیم در پژوهشکده ایجاد کردیم. امیدواریم با بوجودآوردن همگرایی به وجود آمده در کشور بتوانیم تکلیف خودرا عملیاتی نماییم.
سلاجقه در پاسخ به سوالی درباب شرایط دریاچه ارومیه بیان کرد: در بحث دریاچه ارومیه کلید واژه احیا به کار برده می شود، اما زمانی این واژه عنوان شد که دیگر دریاچه شرایط بارندگی قبل خودرا نداشت، احیا اگر در وضعیت همیشگی باشد که ما همچنان به شرایط احیا نرسیده ایم. درباب دریاچه ارومیه آمار و ارقام برای سال قبل بود، اگر تبخیر صورت نگیرد پروسه چرخه گرفتار مشکل می شود. ما نباید مسائل علمی را با احساسات درگیر نماییم. خوشبختانه با میزان بارش ها تراز دریاچه به میزان تراز سال ۹۸ برگشت و همین طور امیدواریم که تجربه سال ۹۴ را نداشته باشیم.
وی درباب جای آراد کوه بیان کرد: همکاریهای لازم انجام شده تا جای آن تغییر پیدا کند.


منبع:

1403/03/22
11:39:31
5.0 / ۵
205
تگهای خبر: آب , اقلیم , بهداشت , تجربه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۴
GOl Orkideh
گل ارکيده

گل اركیده

گل و گیاه

golorkideh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل اركیده محفوظ است