در قالب یك مقاله ارائه شد؛
تغییرات اقلیم بستری نو در برنامه درسی آموزش عالی
به گزارش گل ارکیده اصفهان نتیجهی به دست آمده از یک پژوهش از آن حکایت می کند که با الگو گیری از نظریه برنشتاین میتوان بستری جدید در برنامه درسی آموزش عالی با عنوان تغییرات اقلیم ایجاد کرد تا دانشجویان با تغییرات اقلیم آشنا گردند و کلاس های درسی محلی برای ایجاد تفکر در زمینهی حفاظت از زندگی در روی کرهی زمین تبدیل گردد.
نوبسترسازی در مطالعات برنامه درسی، یکی از مباحث جدیدی است که در ایران مطرح شده و تلاش می کند علوم مختلف را در بستر مطالعات برنامه درسی بررسی کند، از سویی دیگر، تغییرات اقلیم دانشی است که به تغییر آب وهوا و اثرات آن می پردازد و چالش این روزهای ما است.
در پژوهشی که توسط شهناز کرمی، کوروش فتحی واجارگاه، علی اکبر خسرو باباد و منوچهر فرجزاده اصل انجام شد، تغییرات اقلیم بعنوان بستری نو در برنامه درسی آموزش عالی عنوان شد.
این پژوهش که از نوع هدف کاربردی و از نوع ماهیت کیفی است، با هدف ارائهی بستری جدید در برنامه درسی آموزش عالی با عنوان برنامه درسی تغییرات اقلیم انجام شد و تلاش می کند تا مفاهیم اقلیم را وارد مطالعات برنامه درسی کند. پژوهش از لحاظ گردآوری داده ها، توصیفی - تحلیلی از نوع تحلیل فکری بازتابی است و از میان اسناد مورد بحث، اسناد قابل دسترس پژوهشگر در فاصلهی زمانی انجام پژوهش سالهای ۱۳۹۷ تا ۱۳۹۹ در رابطه با دیدگاه برنشتاین مورد بررسی قرار گرفته است.
یکی از اهداف آموزش عالی، آموزش و تجهیز دانشجویان به آخرین پیشرفت های پژوهشی درباب مقابله با بحران های موجود بر روی کره زمین است، به نحوی که دانشجویان پس از آشنایی با این بحران ها بتوانند در زندگی شخصی و کاری آموخته های خودرا به کار گیرند. تغییرات اقلیم هم اکنون بحرانی است که همه کشورها با آن مواجهند و برمبنای آمار، ایران هفتمین کشور آلوده کننده دنیا و نخستین کشور مسبب تغییرات اقلیم در خاورمیانه است.
اولین گام در نوبسترسازی، شناسایی عناصر مهم عمومی است که برای نوبسترسازی در نظر گرفته شده است و همین طور مشخص کردن علمی که بستر علم دیگر قرار خواهد گرفت برای رسیدن به کدهای هر رشته طبق دیدگاه برنشتاین باید هر کدام از عناصر را تعریف نماییم.
پژوهشگران این مقاله، تغیرات اقلیم را یکی از علوم جدید می دانند که به سبب افزایش کارهای انسانی پس از انقلاب صنعتی در تولید گازهای گلخانه ای مطرح است و معتقدند که آشنا نبودن انسان ها از کارهای خود در قبال حفاظت از زمین و نگاه سود جویانه کشورها در استفاده از سوخت های فسیلی، منجر به افزایش دمای زمین و ایجاد تغییرات اقلیمی شده است؛ در نتیجه آگاه سازی دانشجویان رشته های مختلف از این دانش امری لازم است.
این پژوهشگران می گویند: «نوبسترسازی تغییرات اقلیم و برنامه درسی با یکدیگر درآمیختند تا عناصر دانش اقلیم شامل علل، سازش، کاهش و کارهای اقلیمی با کمک عناصر دانش برنامه درسی شامل هدف، محتوا، توالی، یادگیرندگان، فرایند، منابع، ارزشیابی و منطق یک دستگاه جدید برای آموزش خلق کنند.»
به گفته آنها، «مبارزه با تغییرات اقلیم و آثار آن، اهتمام همه کشورها را می طلبد و نیازمند تدوین چارچوب های حقوقی جامع و جهانی است. بدین سبب لازم است این علم در یک بستر جدید به نام برنامه درسی آموزش تغییرات اقلیم در سطح آموزش عالی معرفی شود تا کلاس های درسی موسس تفکر والا درباب حفاظت از حیات در زمین شود.»
نتایج این پژوهش در شماره ۴۰ مجله پژوهش در برنامه ریزی درسی در سال ۱۳۹۹ در دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان منتشر گردید.
خبرنگار-آیدا علی اکبری
منبع: golorkideh.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب