یك مدرس ارتباطات:
توجه رسانه ها به مساله آب منجر به تغییر رفتار شهروندان می شود
یک مدرس ارتباطات اظهار داشت: سبز شدن رسانه ها و ارزش گذاری درونی و بیرونی آنها نسبت به مساله آب، در نهایت باعث تغییر رفتار و شکل گیری شهروندان آبی می شود.
پرستو ایران پور در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه رسانه ها در عمومی شدن مساله آب نقش کلیدی دارند، عنوان کرد: ایجاد و تقویت باورها، نگرش های آبی مردم در سه سطح فردی، نهادی و اجتماعی وابسته و متأثر از رسانه است.
وی ضمن اشاره به این که سبز شدن رسانه ها و ارزش گذاری درونی و بیرونی آنها نسبت به مساله آب، در نهایت باعث تغییر رفتار آبی و شکل گیری شهروندان آبی می شود، اظهار داشت: نگرش، دانش زیست محیطی و سواد آبی از پیشایندهای رفتار آبی است.
مدرس ارتباطات و کارشناس روابط عمومی شرکت آب منطقه ای اصفهان با اشاره به اینکه سواد آب بعنوان مفهومی مشتق شده از سواد محیط زیست است، تصریح کرد: سواد آب را میتوان آموزش و آگاهی استفاده کارآمد از منابع محدود آبی، تعریف کرد.
ایران پور با تاکید بر این که سواد آبی راهکاری برای توسعه پایدار می باشد، اضافه کرد: حکمرانی خوب آب به مشارکت مردم نیاز دارد و سبز شدن رسانه ها وسیله ای برای افزایش مشارکت مردم است.
وی با اشاره به اینکه ارتقا نیافتن سواد آبی شهروندان سبب سبز شویی، گسترش شایعه ها و ایجاد بحران و اغتشاشات می شود، افزود: سبز شویی پدیده ای است که به رفتار دو گانه یک شرکت یعنی عملکرد ضعیف محیط زیستی و ارتباطات نمایشی مثبت درباره محیط زیست، اطلاق می شود.
مدرس ارتباطات و کارشناس روابط عمومی شرکت آب منطقه ای اصفهان اظهار داشت: سواد آبی به جای این که به یادگیرندگان بگوید چگونه رفتار کنند تا با محیط زیست و شرایط آبی سازگاری بیشتری داشته باشند بر مهارت اندیشه، تفکر انتقادی و تصمیم گیری آگاهانه متمرکز است.
ایرانپور تصریح کرد: شرایط فعلی ارتقای سواد آبی شهروندان، هدف گذاری و سیاستگذاری در سواد آب، ارزش گذاری آب، نگرش های آبی، مهارت های آبی، دانش آب و ارتقا سواد به دست آمد و طبق یافته های کمی پژوهش هدف گذاری و سیاست گذاری در سواد آب در بالاترین اولویت است و سیاستگذاری در سواد آب به درک سیاست گذاران کشور ارتباط مستقیم دارد.
وی با تاکید بر این که در شرایط زمینه ای تنوع رسانه ای بعنوان مقوله اصلی شناخته شد، اضافه کرد: یافته های پژوهش ارتقای سواد آبی شهروندان را با به کار گیری راهبردها با اولویت، تغییر در سیستم آموزشی، ارتقا سرمایه اجتماعی، نهادینه سازی گفتمان آب، تعامل با رسانه ها، مخاطب شناسی، تعامل چابک رسانه ای، محتوای کامل و غنی رسانه ای، سبز شدن رسانه ها، تعامل صنعت، نهادهای آموزشی و دانشگاه، صدمه شناسی طرح های کلان آموزشی میتوان عملی دانست.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب