آئین نامه ماده 8 قانون هوای پاك بزودی ابلاغ می شود

آئین نامه ماده 8 قانون هوای پاك بزودی ابلاغ می شود

آئین نامه جدید ماده ۸ قانون هوای پاک با مبحث سن فرسودگی وسایل نقلیه فرسوده و تعیین ملاک اسقاط، با پیشنهاد سازمان حفاظت محیط زیست و سایر دستگاههای ذی ربط در کمیسیون های هیات دولت مورد بررسی قرار گرفت و بزودی ابلاغ خواهد گردید.



به گزارش گل ارکیده به نقل از ایسنا، آیین نامه ماده ۸ قانون هوای پاک پیش از این با رای دیوان عدالت اداری ابطال شده بود و به دنبال آن مشکلات گوناگونی ازجمله بلاتکلیفی مبحث اسقاط ناوگان فرسوده به وجود آمده بود. این امر به علت از بین رفتن ملاک و معیار اسقاط ناوگان فرسوده با ابطال آئین نامه ماده ۸ قانون هوای پاک درمورد از رده خارج کردن ناوگان فرسوده تشدید شد.

محمدمهدی میرزایی قمی - رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست - درباره مبحث ماده ۸ قانون هوای پاک و آئین نامه آن اظهار نمود: مطابق قانون هوای پاک - مصوب مرداد ماه سال ۱۳۹۶ که توسط مجلس شورای اسلامی به دولت ابلاغ گردید - تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مالک وسایل نقلیه موتوری شامل سبک، نیمه سنگین، سنگین، موتورسیکلت مکلف هستند که وسایل نقلیه خویش را بعد از رسیدن به سن فرسودگی از رده خارج کنند و مسؤولیت خویش را از این جهت، نزد یکی از موسسات بیمه داخلی تحت نظارت بیمه مرکزی بیمه کنند.

وی افزود: تعیین سن فرسودگی و بیمه انواع وسایل نقلیه موتوری مبحث این ماده برپایه آئین نامه ای است که حداکثر ظرف مدت سه ماه بعد از ابلاغ قانون هوای پاک به پیشنهاد مشترک سازمان محیط زیست و وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان ملی استاندارد ایران و بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران به تصویب هیات وزیران رسید. بر این اساس حمل بار و مسافر، صدور گواهی معاینه فنی، تخصیص بیمه شخص ثالث، خرید و فروش، نقل و انتقال و تردد وسایل نقلیه موتوری فرسوده ممنوع اعلام گردید.

میرزایی قمی در ادامه اظهار داشت: ازاین رو پلیس راهنمایی و رانندگی هم موظف شد که خودرو های فرسوده را به ازای هر روز تردد با عنوان ورود و تردد وسایل نقلیه غیر مجاز در معابر، محدوده ها و مناطقی که ممنوع اعلام شده است، جریمه کند. از سویی دیگر برپایه قانون هوای پاک آئین نامه ای با مبحث تعیین سن فرسودگی باید توسط دولت تدوین می شد و تکلیف خودرو های فرسوده را مشخص می کرد.

رییس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه به دنبال این مورد آئین نامه ماده ۸ قانون هوای پاک (نسخه قدیم) مصوب ۱۸ مهرماه۱۳۹۷ توسط هیات وزیران تصویب گردید، خاطرنشان کرد: در این آئین نامه برای هر یک از انواع وسایل نقلیه سن فرسودگی تعیین شد. بدین سان ملاک ممنوعیت تردد و اسقاط خودرو های فرسوده، سن آنها لحاظ شد اما بعد از تصویب آئین نامه ماده ۸ قانون هوای پاک در سال۱۳۹۷، یکی از شهروندان با توضیح اینکه ملاک قراردادن سن وسیله نقلیه بعنوان تنها عامل موثر در فرسودگی خودرو باعث وارد شدن ضرر و زیان به مالکان خودرو می شود، مبادرت به طرح شکایت در این خصوص کرد.

وی ضمن اشاره به اینکه به دنبال این مورد آئین نامه ماده ۸ قانون هوای پاک با رای دیوان عدالت اداری بر مبنای نظر فقهای شورای نگهبان طی سال قبل ابطال شد، اظهار نمود: بنابر نظر شورای نگهبان باتوجه به اینکه راه های مطمئن دیگری برای احراز شرایط قانونی لازم برای ادامه فعالیت خودرو ها همچون آلاینده نبودن وجود دارد، اطلاق از رده خارج شدن خودرو ها صرفا با رسیدن به سن مذکور در مصوبه، از جهت اسراف و تضییع حقوق مالکان خلاف شرع شناخته شد ازاین رو این آئین نامه توسط دیوان عدالت اداری ابطال شد.

میرزایی قمی افزود: بعد از آن پیش نویس جدید این آئین نامه با تغییر رویکرد توسط سازمان حفاظت محیط زیست و با دریافت نظر از سایر دستگاه ها، به دولت ارسال شد. در آئین نامه جدید، دو نوع سن مرز فرسودگی و سن فرسودگی برای انواع وسایل نقلیه تعریف شده است. زمانی که وسیله نقلیه به سن مرز فرسودگی می رسد نیازمند مراقبت و تعمیرات بیشتر است و باید تعداد دفعات معاینه فنی سالانه آن و عوارض سالیانه مربوطه افزایش یابد.

به قول وی درصورتی که وسیله نقلیه به علت افت و کاهش عملکرد و از بین رفتن قطعات کنترل آلایندگی و ایمنی، توانایی قبولی در آزمون های معاینه فنی را نداشته باشد، فرسوده تلقی و مشمول محدودیت های ذکر شده در متن ماده ۸ قانون هوای پاک می شود. در واقع در صورتیکه وسیله نقلیه تحت مراقبت و تعمیرات و نگهداری منظم و مناسب قرار گیرد مشروط بر توان دریافت معاینه فنی می تواند به تردد خود ادامه دهد. در غیر این صورت باید از رده خارج و اسقاط شود.

رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه این آئین نامه به هیچ عنوان نافی وظایف دستگاههای ذی ربط مانند وزارت کشور و شهرداری ها در نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی نیست، تصریح کرد: کماکان وزارت کشور و سازمان راهداری باید طبق قوانین و مقررات نوسازی ناوگان زیر پوشش خویش را انجام دهند. از آنجایی که خودرو های دولتی از نظر کیفیت نگهداری نسبت به خودروی شخصی وضعیت نامناسب تری دارند سن مرز فرسودگی خودرو های دولتی نسبت به خودروی شخصی کمتر در نظر گرفته شده است ازاین رو خودرو های دولتی در سن کمتری مشمول افزایش تعداد دفعات معاینه فنی سالانه می شوند.

میرزایی قمی در انتها اظهار داشت: مبحث اسقاط وسایل نقلیه کماکان درجریان و منتفی نشده است. در اینباره وفق آئین نامه ماده ۲ قانون هوای پاک به ازای شماره گذاری وسایل نقلیه نوشماره ناوگان دیزلی و موتورسیکلت ها، تولیدکنندگان و واردکنندگان مکلف به اسقاط وسیله نقلیه مشابه شده اند.





منبع:

1400/01/24
21:05:31
5.0 / ۵
965
تگهای خبر: آلاینده , اقلیم , ایمن , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۲
GOl Orkideh
گل ارکيده

گل اركیده

گل و گیاه

golorkideh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل اركیده محفوظ است