تذكر به وزارت نیرو درباره مازوت سوزی نیروگاه شازند

تذكر به وزارت نیرو درباره مازوت سوزی نیروگاه شازند

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اعلان اینکه برمبنای آخرین اطلاعات تا حالا از سوخت مازوت در صنایع و نیروگاه های مهم و بزرگ تهران استفاده گسترده ای نشده است، اظهار داشت: «نیروگاه شازند اراک» با بهره گیری از سوخت مازوت آلودگی بسیار زیادی تولید می کند بدین سبب سازمان حفاظت محیط زیست دراین زمینه به وزیر نفت و هیات دولت تذکر داده است.



به گزارش گل ارکیده به نقل از ایسنا طی روزهای اخیر کلانشهرهای کشور ازجمله تهران، اصفهان، اراک، کرج و... روزهای متوالی با آلودگی هوا مواجه بوده اند. آلودگی هوا در ماه های اخیر درحالی گریبان بعضی از شهرهای کشور را گرفته است که برخی اعتقاد دارند که استفاده از سوخت مازوت در صنایع و نیروگاه ها علت این آلودگی است. زهرا نژادبهرام - عضو هیات رئیسه شورای شهر تهران - مدتی پیش گفته بود که دستگاه های ذی ربط باید پاسخ دهند که با چه تدبیری بجای ساخت و ایجاد انبارهای جدید برای نگهداری مازوت، از ریه های شهروندان بعنوان انبار مازوت استفاده می شود؟

هر چند که برخی گمانه زنی ها درباره استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه ها و صنایع برخی نقاط کشور ازجمله تهران مطرح است و حتی غلظت آلاینده دی اکسیدگوگرد - که می تواند ارتباط مستقیمی با مصرف مازوت دارد - در مقاطعی در جنوب غرب و جنوب تهران افزایش یافت اما اداره کل محیط زیست تهران تاکید دارد که از شروع سال تا حالا در نیروگاه ها و صنایعی که تاثیر مستقیمی بر آلودگی هوای تهران دارند از سوخت مازوت استفاده نشده است.

هرچند که استفاده از مازوت توسط نیروگاه ها و صنایع بسیار خطرناکست و می تواند خطراتی جدی برای سلامت افراد داشته باشد اما از این سوخت در معدودی از نیروگاه ها و صنایعی که بر آلودگی هوای شهرها بسیار تاثیرگذارند، استفاده می شود. مسعود تجریشی - معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست- در گفت و گو با ایسنا در این باره اظهار نمود: بر طبق آمار روزانه ای که در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست قرار می گیرد تا حالا از سوخت مازوت در صنایع و نیروگاه های مهم و بزرگ تهران استفاده گسترده ای نشده است البته ممکنست بعضی از صنایع یا واحدهای کوچک در اطراف تهران از مازوت به صورت محدود استفاده کنند. برای مثال هفته گذشته مشاهده شد که در دماوند یکی از صنایع حدود روزانه دو میلیون لیتر از مازوت استفاده می کرد اما صنایع و نیروگاه های مهمی که تاثیر زیادی بر کیفیت هوای تهران دارند، تا حالا از سوخت مازوت استفاده نکرده اند.

وی با اعلان اینکه در سایر شهرهای صنعتی و پرجمعیت کشور نیز نیروگاه ها و صنایعی که نزدیک به مناطق مسکونی هستند به سمت مازوت سوزی نرفته اند، اشاره کرد: برای مثال در اصفهان بطور دائم اطلاعات مخازن مازوت چک می شود و حتی این مخازن پلمب شده اند.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه اگر نیروگاه ها و صنایع نزدیک به مناطق مسکونی بخواهند از مازوت استفاده کنند باید ابتدا مخازن را فک پلمب کنند، اشاره کرد: سازمان محیط زیست با فک پلمب مخازن این نیروگاه ها و صنایع به شدت مخالفت کرده است و اگر بدون مجوز دادستانی مبادرت به فک پلمب کنند، کاری غیرقانونی انجام داده اند بدین سبب با آنها برخورد خواهد شد.

تجریشی افزود: «نیروگاه شازند اراک» تنها نیروگاهی است که در نزدیکی مناطق مسکونی و پرجمعیت مبادرت به استفاده از سوخت مازوت کرده است و آلودگی بسیار زیادی نیز تولید می کند. بدین جهت به آقای بیژن زنگنه - وزیر نفت - و هیات دولت تذکر داده ایم که باید هرچه سریعتر مازوت سوزی نیروگاه شازند قطع شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه متاسفانه خیلی از صنایع و نیروگاه های ما در کشور نزدیک به شهرها و نقاط مسکونی قرار گرفته اند، اظهار داشت: برای مثال خیلی از نیروگاه ها و صنایع استان اصفهان داخل شهر هستند همین طور ۷۰ درصد صنایع استان اصفهان در ۵۰ کیلومتری شهر اصفهان و در راه باد غالب شهر مستقر شده اند و آلودگی را به سمت شهر هدایت می کنند. از طرف دیگر اصفهان از لحاظ مصرف انرژی در کشور رتبه دوم را دارد و ۸۰ درصد صنایع آلاینده آن نیز در نزدیکی شهر قرار دارد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اشاره کرد: باید از سال ها پیش در کشور فکر کاهش آلودگی هوا و مشکلات استقرار صنایع بزرگ در کلان شهرها را می کردیم ولی حالا که با این وضعیت مواجه هستیم و کلانشهرهای ما صنعتی شده اند، خیلی امکان مانور روی گزینه های کنترل آلودگی هوا بوسیله صنایع و نیروگاه ها را نداریم.

تجریشی در ادامه با اعلان اینکه درحال حاضر بارگذاری های صنعتی در اراک بسیار بالا است، اظهار نمود: جنگ تحمیلی یکی از عواملی بود که سبب شد صنایع زیادی در اراک مستقر شود چونکه بعنوان منطقه ای شناخته شده بود که ریسک حمله به آن زیاد بود بدین سبب صنایع زیادی را در آن منطقه بارگذاری کردند.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور با وجود کاهش رفت و آمدها به سبب محدودیت های کرونائی و تعطیلی برخی مراکز گفت: منابع متحرک ازجمله خودرو های شخصی، کامیون ها، موتورسیکلت ها، اتوبوس ها و... سهم ۶۰ درصدی در آلودگی هوا دارند که از این بین سهم خودرو های شخصی تنها ۱۰ درصد است بدین سبب حتی اگر تردد خودرو های شخصی نسبت به گذشته ۵۰ درصد کمتر شده باشد، باز این رقم تاثیر زیادی روی کاهش آلودگی هوا نخواهد گذاشت.

تجریشی در آخر با تاکید بر اینکه صنایع، نیروگاه ها، خودرو های دیزلی، اتوبوس ها و... همانند گذشته در بیشتر شهرهای کشور مشغول فعالیت هستند، اظهارکرد: علاوه بر این مصرف گاز نیز در کشور بیشتر از سال قبل شده است بدین سبب نباید توقع داشت که با کاهش تردد خودرو های شخصی و تعطیلی برخی مراکز آلودگی هوا نیز کمتر شود.




1399/10/09
12:20:13
5.0 / 5
352
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۳
GOl Orkideh
گل ارکيده

گل اركیده

گل و گیاه

golorkideh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل اركیده محفوظ است