كاهش ۴ سانتیمتری تراز اكولوژیك دریاچه ارومیه

كاهش ۴ سانتیمتری تراز اكولوژیك دریاچه ارومیه

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه ضمن اشاره به آخرین وضعیت این دریاچه اظهار داشت: تراز اكولوژیك دریاچه ارومیه نسبت به زمان مشابه سال قبل چهار سانتیمتر كاهش پیدا كرده اما بطور كلی وضعیت دریاچه مناسب می باشد.



فرهاد سرخوش در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه درحال حاضر تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه ۱۲۷۱.۴۱ متر است، اظهار نمود: این میزان نسبت به زمان مشابه سال قبل چهار سانتیمتر کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: برمبنای آخرین گزارش ها وسعت دریاچه حالا ۲۹۰۱ کیلومتر مربع و حجم آب آن ۳ میلیارد و ۷۵۰ میلیون متر مکعب اعلام شده که نسبت به زمان مشابه در سال قبل وسعت دریاچه ارومیه ۳۸ کیلومتر مربع کمتر شده و حجم آب آن ۱۵۰ میلیون متر مکعب کاهش یافته است.

مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه با اعلان اینکه هر ساله در فصل تابستان باتوجه به شدت گرما تغییراتی را در تراز و حجم آب دریاچه ارومیه شاهد می باشیم، اظهار داشت: هم اکنون بیشتر نقاط دریاچه بطور متوسط عمقی حدود ۷۰ تا ۸۰ سانتیمتر دارد و اوضاع دریاچه بطور کلی خوب است.

سرخوش با اعلان اینکه حیات به دریاچه ارومیه بازگشته است، اظهار داشت: تلاش می نماییم که تا اختتام امسال پروژه های سخت افزاری انتقال آب به دریاچه ارومیه به اتمام برسد و از سال آینده منابع آبی جدید و ثابتی برای حوزه آبریز دریاچه ارومیه داشته باشیم.

به گفته مدیر دفتر استانی ستاد احیای دریاچه ارومیه هم اکنون کشت محصولاتی که به آبیاری زیادی احتیاج دارند در حوزه آبریز دریاچه ارومیه کاهش پیدا کرده است و گیاهان کم آب بر و گیاهان دارویی جایگزین این محصولات شده اند. این اقدام باعث شده است که علاوه بر کاهش مصرف آب در حوزه کشاورزی، توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال را نیز مدنظر داشته باشیم.

سرخوش در آخر با اشاره به اینکه تراز اکولوژیک نرمال دریاچه ارومیه ۱۲۷۴.۱۰ متر است و دریاچه در این حالت باید ۱۳ میلیارد متر مکعب آب و ۴۴۰۰ کیلومتر وسعت داشته باشد، اظهار نمود: امیدواریم با اتمام پروژه های سخت افزاری سالانه حدود ۳ میلیارد متر مکعب آب به دریاچه منتقل شود و در نهایت تا سال ۱۴۰۶ به تراز اکولوژیک و نرمال خود برسد.





منبع:

1399/05/27
10:26:02
5.0 / ۵
2044
تگهای خبر: آب , محصولات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
GOl Orkideh
گل ارکيده

گل اركیده

گل و گیاه

golorkideh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل اركیده محفوظ است