تغییرات دستورالعمل محاسبه شاخص كیفیت هوا

تغییرات دستورالعمل محاسبه شاخص كیفیت هوا

به گزارش گل اركیده مدیر واحد پایش شركت كنترل كیفیت هوای تهران ضمن اشاره به تغییرات محاسبه شاخص كیفیت هوا اظهار داشت: از این پس غلظت آلاینده دی اكسید نیتروژن بعنوان آلاینده ای شاخص درنظر گرفته می شود.



محسن روشنی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینكه هر یك از آلاینده های هوا استانداردی مشخص دارند، اظهار نمود: این استانداردها دارای اعداد ریز و خردی است كه تا حدودی نامفهوم هستند. ازاین رو به جای استفاده از اعداد استاندارد از شاخص هایی استفاده می شود كه اعدادی رند و بدون واحد هستند.

وی افزود: برای مثال برای آلاینده های معیار، غلظت های متفاوتی وجود دارد كه بر مبنای آنها شاخصهای بین ۵۰-۰ (محدوده پاك)، ۱۰۰- ۵۱ (محدوده قابل قبول)، ۱۵۰ -۱۰۱ (محدوده ناسالم برای گروه های حساس)، ۲۰۰ -۱۵۱ (محدوده ناسالم برای همه) و ۳۰۰- ۲۰۱ (هوای بسیار ناسالم) اعلام می شود.
سختگیرانه تر شدن اندازه گیری آلاینده PM۲.۵
مدیر واحد پایش شركت كنترل كیفیت هوای تهران در ادامه خاطرنشان كرد: باتوجه به تغییرات دستورالعمل محاسبه شاخص كیفیت هوا كه توسط سازمان حفاظت محیط زیست ابلاغ گردیده روش جدید اندازه گیری آلاینده PM۲.۵ (ذرات معلق كوچتر از ۲.۵ میكرون) تغییراتی كرده است. تا سال قبل مرز این آلاینده برای هوا اعلام هوای پاك ۱۵.۴ میكروگرم بر متر مكعب بود اما از سال جاری غلظت ۱۲ میكروگرم بر متر مكعب برای مرز هوای پاك درنظر گرفته می شود.

به گفته روشنی محاسبه شاخص آلاینده ذرات معلق كوچتر از ۲.۵ میكرون علاوه بر اینكه تغییراتی از محدوده پاك به قابل قبول داشته است در اعلام هوای ناسالم برای گروه های حساس به هوای ناسالم برای همه هم تغییراتی كرده و سختگیرانه تر شده است.
اعلام غلظت آلاینده دی اكسید نیتروژن بعنوان آلاینده شاخص
وی در ادامه با اشاره به اینكه از سال جاری غلظت آلاینده دی اكسید نیتروژن هم بعنوان آلاینده شاخص اعلام می شود، اظهار داشت: پیش از این غلظت این آلاینده اندازه گیری می شد اما در صورتیكه شاخص آن زیر عدد ۲۰۰ بود بعنوان شاخص آلایندگی اعلام نمی شد. بر مبنای دستورالعمل جدید محاسبه شاخص كیفیت هوا، چنانچه دی اكسید نیتروژن زیر عدد ۲۰۰ محاسبه شود اما غلظت آن طی یك روز مشخص از سایر آلاینده ها بیشتر باشد بعنوان آلاینده شاخص آن روز درنظر گرفته می شود.

مدیر واحد پایش شركت كنترل كیفیت هوای تهران درباره آلاینده دی اكسید نیتروژن توضیح داد: دی اكسید نیتروژن جزو تركیبات اكسیدهای نیتروژن است و از منابع مختلفی همچون منابع متحرك، نیروگاه ها، مصارف خانگی و تجاری، صنایع، جایگاه های سوخت و... تولید می شود.

وی در ادامه با بیان مثالی از تغییرات شاخص كیفیت هوا اظهار نمود: برای مثال در فروردین ماه سال قبل در مجموع ۲۱ روز پاك و ۱۰ روز هوای قابل قبول داشتیم ولی اگر كیفیت هوای سال قبل بر مبنای روش محاسبه جدید اعلام می شد شاهد ۴ روز هوای پاك و ۲۷ روز هوای قابل قبول بودیم.
تغییرات روش اعلام آلاینده های ازن و گوگرد دی اكسید
روشنی با اشاره به اینكه روش های اعلام آلاینده های ازن و گوگرد دی اكسید هم تغییر كرده و سختگیرانه تر شده است، اظهار نمود: برای مثال هنگام اعلام شاخص آلاینده گوگرد دی اكسید میانگین ۲۴ ساعته آن اندازه گیری و برای محاسبه شاخص استفاده می شد اما از این پس شاخص آن بر مبنای بیشترین غلظت ساعتی آن طی یك روز محاسبه و بعنوان شاخص گوگرد دی اكسید در نظر گرفته می شود.

مدیر واحد پایش شركت كنترل كیفیت هوای تهران با اشاره به اینكه به همین ترتیب در مورد اندازه گیری آلاینده ازن هم از روش های جدیدی استفاده می شود: خاطرنشان كرد: این مورد سبب می شود كه بعد از این با شاخصهای بیشتری از این آلاینده ها مواجه شویم.

وی در انتها با اشاره به اینكه نحوه اندازه گیری آلاینده PM۱۰ (ذرات معلق كوچكتر از ۱۰ میكرون) تفاوتی نسبت به قبل نكرده است، اظهار داشت: دستورالعمل جدید محاسبه شاخص كیفیت هوا، بر مبنای استانداردهای بین المللی و تأثیر غلظت های مختلف یك آلاینده بر سلامت انسان تهیه شده است.




1399/02/03
13:42:15
5.0 / ۵
2847
تگهای خبر: آلاینده , سلامت , شركت , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۲
GOl Orkideh
گل ارکيده

گل اركیده

گل و گیاه

golorkideh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل اركیده محفوظ است