مدیرعامل ایران خودرو دیزل:

كیفیت گازوییل پایین است نصب فیلتر جذب دوده فایده ای ندارد

كیفیت گازوییل پایین است نصب فیلتر جذب دوده فایده ای ندارد

گل اركیده: شركت ایران خودرو دیزل در ارتباط با نامه درخواست صدور مجوز برای كامیون های DPF توضیحاتی ارائه داد.


شركت ایران خودرو دیزل اخیرا نامه ای خطاب به معاون اول ریاست جمهوری برای حذف فیلتر جذب دوده خودرو های دیزلی موسوم به DPF نوشته بود و جهانگیری در پاسخ به این نامه از وزیر صمت و رئیس سازمان محیط زیست خواسته بود كه با عنایت به نیاز كشور برای این كامیون ها، برای مدتی مجوز صادر شود.
در این باره مدیرعامل شركت ایران خودرو دیزل در گفت و گو با ایسنا با بیان اینكه شركت ایران خودرو دیزل در این نامه خواهان معافیت از این قانون یا صدور مجوز محدود درباب خودرو های مجهز به فیلتر دوده تولیدی در كشور تا زمان تامین سوخت با استاندارد و كیفیت مناسب شده است، استفاده از فیلترهای جذب دوده را بدون تامین سوخت باكیفیت و استاندارد بی فایده و گردنگیر بر اجرای آنرا صرفا موجب هدررفت منابع ارزی كشور دانست.
مهدی یونسیان اشاره كرد بعنوان مثال كامیون واگن هود تولیدی در این شركت از یك سیستم فیلتر انحصاری موسوم به ATS (After Treatment System) طراحی شده توسط یك شركت كره ای بهره می برد كه شامل دو بخشDPF و SCR است. در این میان فیلتر DPF برای جذب دوده و كاتالیست SCR برای جذب گازهای آلاینده خروجی به كار می رود. میزان كیفیت و استاندارد سوخت (گازوئیل) مورد نیاز برای استفاده در سیستم ATS، بایستی استاندارد یورو ۴ و با نرخ PPM سولفور كمتر از ۵۰ باشد. این در حالیست كه در گزارشی كه یكی از مراجع مورد تائید سازمان استاندارد از میزان آلایندگی و كیفیت گازوئیل توزیع شده در جایگاه های سوخت سراسر كشور تهیه كرده، بیشتر جایگاه ها نتوانسته اند از استاندارد و میزان كیفیت لازم بهره مند باشند و از نرخ PPM بالای ۱۲۰۰ و حتی ۷۰۰۰ برخوردار بوده اند و بنظر می رسد پوشش سراسری توزیع سوخت مناسب انجام نشده است. این بدان معناست كه حتی با وجود نصب سیستم ATS روی این خودرو ها بلافاصله با استفاده از سوخت با كیفیت پائین موجود در جایگاه های توزیع سوخت، این سیستم عملا از كار افتاده و عملكرد لازم را نخواهد داشت.
وی اضافه كرد: بااینكه اقدامات لازم برای داخلی سازی این فیلتر در داخل كشور صورت گرفته و در حال انجام می باشد اما الان تامین هر قطعه ATS برای هر محصول ارزبری بالایی دارد كه به قیمت تمام شده خودرو اضافه می شود و با از كار افتادن آن بطور خودكار این میزان هزینه ارزی دور ریخته می شود! نامه ما به معاون اول رئیس جمهور در واقع دغدغه ما برای جلوگیری از هدررفت منابع ارزی است كه در واقع به گران شدن بیشتر محصول هم منجر گردیده است. اگر زیرساخت لازم جهت استفاده از سوخت استاندارد مورد نیاز بر طبق استاندارد مدنظر سازمان محیط زیست فراهم باشد مطمئنا ما هیچگاه چنین درخواستی مطرح نمی كردیم اما با وضعیت فعلی و نبود سوخت استاندارد، عملا استفاده از این سیستم هدر دادن منابع ارزی است كه به مشتریان ما به سبب افزایش قیمت محصول فشار وارد خواهدنمود.
مدیرعامل ایران خودرو دیزل اشاره كرد: بدون شك پشتیبانی از محیط زیست و هوای پاك همواره یكی از اهداف این شركت بوده و دریافت استانداردهای زیست محیطی روز بیان كننده این مساله است. این شركت تمامی تلاش خودرا درباب رعایت الزامات زیست محیطی به كار گرفته و خواهد گرفت اما در شرایطی كه زیرساخت های لازم در این خصوص فراهم نشده است، گردنگیر به بكارگیری برخی استانداردهای روز بر خودرو های تولیدی صرفا هزینه های تولید را بدون اثرگذاری لازم بر بهبود محیط زیست، افزایش داده و بدیهی است بخش اصلی آن بر قیمت گذاری محصول و در نهایت مشتریان اثرگذار خواهد شد و موجب نارضایتی آنها می شود.




منبع:

1398/06/27
22:30:58
5.0 / ۵
4178
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۵
GOl Orkideh
گل ارکيده

گل اركیده

گل و گیاه

golorkideh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل اركیده محفوظ است