مسئول كارگروه منابع آب ستاد احیای دریاچه ارومیه؛

وزارت نیرو كمتر از آنچه می توانست برای دریاچه ارومیه آب رها كرد

وزارت نیرو كمتر از آنچه می توانست برای دریاچه ارومیه آب رها كرد

گل اركیده: مسئول كارگروه منابع آب ستاد احیای دریاچه ارومیه، اظهار داشت: وزارت نیرو می توانسته دست كم ۱۴ درصد بیشتر از آنچه انجام شده آب برای دریاچه ارومیه رهاسازی كند.



به گزارش گل اركیده به نقل از مهر، جمشید موسوی اعلام نمود: در مدل بهره برداری زمان واقعی از مخزن سد بوكان در حوضه دریاچه ارومیه سئوالات اصلی زمان شروع رهاسازی آب برای دریاچه ارومیه شرایط آن در طول دوره سیلابی، ذخیره تراز مخزن در ابتدای فصل كشت و نهایتا مبحث مهم حجم استراتژیك آب در انتهای سال آبی است.
وی با اشاره به اینكه مازاد آب باقی مانده در مخزن سد بوكان در انتها سال آبی، اظهار داشت: مگر قرار بوده مخزن بوكان از نوع مخزن (كری اور) carry over باشد و عملكرد برون سالی داشته باشد.
مسئول كارگروه منابع آب ستاد احیای دریاچه ارومیه در پاسخ به اینكه با در نظر گرفتن الگوی كشت و توزیع زمانی آوردِ ورودی، شروع رهاسازی از كدام ماه باید آغاز شود، اظهار داشت: در سال آبی ۲۰۱۵- ۲۰۱۶ سرریز كنترل نشده صورت گرفت و نتوانستیم از آن به درستی استفاده نماییم.
وی تصریح كرد: برای مدیریت درست و استفاده از منابع آبی گام اول آگاهی از منابع موجود در افق برنامه ریزی آینده است. گام دوم تدوین برنامه رهاسازی تا آخر سال مفروض به منابع گام قبل و مصارف از پیش تعیین شده است. انجام این دو گام باید همراه با پایش عملكرد و اصلاح هر دو گام با عنایت به آخرین اطلاعات باشد و نتایج برای سال جاری و بازه بلندمدت عرضه می گردد.
موسوی اظهار داشت: در بحث پیش بینی های امسال بررسی نتایج محقق شده نسبت به پیش بینی های ما نشان داده است پیش بینی كل آورد ۹۶۶ بوده كه در ۲۰ اردیهبشت به ۹۷۰ میلیون متر مكعب رسیده است. همین عدد را با داده های وزارت نیرو مقایسه كردیم و دیدیم وزارت نیرو بر خلاف تغییرات هیدرولوژیك همواره حدود ۸۰۰ میلیون متر مكعب یعنی نزدیك به نیازها و مصارف پیش بینی كرده كه دوستان وزارت نیرو باید در این مورد پاسخگو باشند.
وی ادامه داد: نمودارها نشان داده است از بهمن ماه تا اردیبهشت ماه كه برای ما مهم می باشد پیش بینی های ما خوب بوده و نتایج نشان داده است كه بیش از پیش بینی ها محقق شده است. با عنایت به مدل ۲۷۴.۷ میلیون متر مكعب برای دریاچه ارومیه باید رهاسازی می شده اما از این میزان ۱۴۶.۵ میلیون متر مكعب رهاسازی انجام شده و برای ۱۲۸ میلیون متر مكعب انجام نشده است.
مسئول كارگروه منابع آب ستاد احیای دریاچه ارومیه در انتها خاطرنشان كرد: نتایج بررسی نهایی نشان داده است وزارت نیرو می توانسته دستكم ۱۴ درصد بیش از آنچه انجام شده رهاسازی آب داشته باشد. بطور قطع در ادامه مسیر باید پیش بینی ها بهبود یابد، نیازها و مصارف تدقیق شود و ملزومات سازمانی و اداری در وزارت نیرو برای انجام وظایف محوله فراهم گردد.

1397/04/12
22:01:07
5.0 / ۵
4487
تگهای خبر: آب
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۲
GOl Orkideh
گل ارکيده

گل اركیده

گل و گیاه

golorkideh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل اركیده محفوظ است