استاندار خوزستان:

امسال ۱۴ ۷ هزار هكتار ازكانونهای گردوغبار خوزستان مالچ پاشی میشود

امسال ۱۴ ۷ هزار هكتار ازكانونهای گردوغبار خوزستان مالچ پاشی میشود

گل اركیده: اهواز - استاندارخوزستان اظهار داشت: امسال ۱۴ هزار و ۷۰۰ هكتار از كانون های تولید گرد و غبار استان خوزستان مالچ پاشی می گردد.



به گزارش گل اركیده به نقل از مهر، غلامرضا شریعتی در گفت و گوی ویژه با رادیو جوان اظهار نمود: تا آخر امسال ۱۴ هزار و ۷۰۰ هكتار از كانون های گرد و غبار استان مالچ پاشی می گردد و علاوه بر این از روش های دیگری مانند احداث كانال و آب رسانی به تالاب های خشك و نهال كاری برای مقابله با ریزگردها استفاده شده است.
وی درباره اقدامات مقابله با ریزگردها با اشاره به اینكه امسال خشكسالی در خوزستان به نحوی بوده كه در نقاط مختلف از ۳۰ تا ۸۰ درصد كاهش نزولات جوی داشتیم، اظهاركرد: سال قبل هم خشكسالی نسبتا شدیدی گذراندیم و به صورت متوسط ۵۰ درصد میزان بارش هامون كمتر از متوسط سال های قبل بود به همین علت در چند سال پیاپی خشكسالی را می گذرانیم و وضعیت آورد رودخانه های استان هم كاهش پیدا كرده چون در استان های دیگر مثل چهارمحال بختیاری و كهكیلویه بویر احمد هم به همین نسبت خشكسالی بوده و بارش مناسسبی نداشته اند به همین علت ما در زمینه های مختلف با مشكل مواجه شدیم. انشالله با هماهنگی تلاش نماییم از این بحران عبور و منابع آبی موجود را مدیریت نماییم.
وی اضافه كرد: بیش از ۱۲ سال است كه خوزستان با معضل ریزگردها دسته و پنجه نرم می كند و شدت و ضعف آن در سال های مختلف متفاوت بوده است. در این راستا دولت به دستور رئیس جمهور به صورت جدی وارد عمل شد قبلا اقداماتی در این راستا انجام می شد اما به نظر می رسد بیشتر حالت تسكینی داشته است اما اقدامات فعال برای كنترل و مدیریت این پدیده از سال قبل كلید خورد. در سال قبل حدود هفت هزار هكتار نهال كاری داشتیم و ۷۰ درصد آنها اكنون سبز شده و رشد كرده است و مابقی كه سبز نشده در حال نگهداری هستیم
استاندار خوزستان بیان كرد: همینطور ما كانال آبی را به صورت ۴۷ كیلومتر و عرض ۵۰ متر و عمق یك و نیم متر در این مدت كوتاه احداث كردیم. كار بسیار سنگینی بود كه همكاران ما در جهاد نصر و جهادكشاورزی انجام شد؛ این كانال در هفته جاری تكمیل می گردد كه موانع طبیعی زیادی داشته است و با دقت مدیریت و احداث شد تا بتواند چندین كار برای استان انجام دهد، یكی اینكه در تالاب های فصلی كه قبلا آب جاری بوده و به علت خشكسالی و انتقال آب خشك شده و به كانون ریزگرد تبدیل گشته آب رها شود و به قوت قبلی برگردد و در نهایت كانون های ریزگرد مهار شود.
شریعتی بیان كرد: طبق برنامه دولت بنا داریم امسال این سطح را به ۴۲ هزار هكتار برسانیم؛ اكنون كارشناسان منابع طبیعی، محیط زیست و هواشناسی استان مرتب باهم در جلسات و بازدیدهای مكرر همكاری دارند تا بتوانند كانونهایی كه فعال تر هستند را كنترل و عمده كار را روی این كانون ها بگذارند؛ ما تلاش می نماییم تا آخر سال ۴۲ هزار هكتار را پوشش گیاهی، رهاسازی آب، مالچ پاشی و سایر روش های دیگر برای مقابله و مهار ریزگردها انجام دهیم.
استاندار خوزستان با اشاره به اینكه مالچ پاشی را متوقف نكرده ایم اظهار داشت: امسال در ۱۲ هزار هكتار از كانون های گرد و غبار عملیات مالچ چاشی انجام شده و سال قبل هم پنج هزار هكتار انجام شده است. همینطور دو هزار و ۷۰۰ هكتار دیگر با شركت نفت قرارداد داریم؛ یعنی در مجموع امسال در خوزستان ۱۴ هزارو ۷۰۰ هكتار از كانون های گرد و غبار مالچ پاشی می گردد.
شریعتی متذكرشد: مالچ پاشی برای تثبیت شن های روان انجام می شود، استان الان مشكل شن های روان ندارد بلكه مشكل اصلی ما ریزگرد است. و این دو پدیده باهم فرق دارد.
وی یادآورشد: تمام اقدامات مقابله با ریزگردها تحت نظر اساتید مركز تحقیقات وزارت جهادكشاوزی و منابع طبیعی، اساتید دانشگاه شهید چمران اهواز، كارشناسان سازمان آب و برق و محیط زیست در یك شورای فنی تصمیم گیری می كنند. و ماحصل این شورا اجرا می گردد.
وی با اشاره به اینكه برای مهار ریزگردها از روش های متفاوت علمی استفاده می گردد خاطرنشان كرد: امسال ما ۱۹ هزار هكتار از ۳۰ هزار هكتار از كانون ها را كشت نهال انجام دهیم و مقداری را به حالت عادی بر می گردانیم و بخشی دیگر را رهاسازی آب و بخشی مالچ پاشی انجام می گردد.

1396/11/03
13:50:12
5.0 / ۵
4732
تگهای خبر: محیط زیست , هوا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۴
GOl Orkideh
گل ارکيده

گل اركیده

گل و گیاه

golorkideh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل اركیده محفوظ است