چگونگی كاهش آلودگی هوا در پاییز كرونایی و كم باد و بارش

چگونگی كاهش آلودگی هوا در پاییز كرونایی و كم باد و بارش

به گزارش گل اركیده درحالی آلودگی هوای پاییزی در كلانشهرهای كشور به علت افزایش غلظت ذرات معلق شروع شده كه وزارت بهداشت نسبت به تشدید كرونا در شهرهای آلوده اخطار داده است. در این بین سازمان حفاظت محیط زیست پیشنهاداتی مانند ممنوعیت استفاده از سوخت مازوت، كنترل معاینه فنی خودرو ها، ممنوعیت ورود برخی كامیون ها به تهران و... را به ستاد ملی مقابله با كرونا داده و حتی بعضی از آنها در كارگروه آلودگی هوای تهران هم به تصویب رسیده است اما باید دید كه در این پاییز سخت كه قرار نیست باد و باران هم كمك چندانی به كاهش آلودگی هوا بكند، دستگاه های مختلف این پیشنهادات را با چه كیفیتی اجرا خواهند كرد؟



به گزارش گل ارکیده به نقل از ایسنا، کیفیت هوا در تهران طی روزهای پایانی مهر (از تاریخ ۲۰ تا ۲۷ مهر ماه) به صورت مداوم آلوده و در شرایط ناسالم برای گروه های حساس بود. برخی دیگر از کلانشهرها مانند اراک و البرز هم طی روزهای اخیر با آلودگی هوا مواجه بودند و سازمان هواشناسی هم روز گذشته (۲۹ مهر) با صدور هشداری از پایداری هوا و افزایش غلظت آلاینده ها طی روزهای پایانی هفته تا اواسط هفته آینده در ۹ استان کشور شامل تهران، مرکزی، البرز، اصفهان، قزوین، قم، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و خوزستان اطلاع داده است.

هرچند که آلودگی هوا و افزایش غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون می تواند منجر به تشدید علایم بیماری های قلبی و ریوی شود اما سال جاری به علت شیوع بیماری کووید ۱۹ اثرات سوء آلودگی هوا دوچندان شده است چونکه از یک سو آلودگی هوا سبب ضعیف شدن عملکرد ریه ها و سیستم ایمنی بدن می شود و راه را برای مبتلا شدن به بیماری هموار می کند و از طرفی ویروس کرونا می تواند از راه ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون منتقل شود ازاین رو آلودگی هوا امکان مبتلا شدن به بیماری کووید ۱۹ را زیاد می کند.
هر واحد افزایش در غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون، ۸ درصد تلفات بیماران کرونایی را بیشتر می کند
از همان آغاز پاییز و قبل از شروع اینورژن و آلودگی هوا مسؤلان و کارشناسان نسبت به همزمانی آلودگی هوا و ویروس کرونا اخطار داده بودند. عیسی کلانتری - رئیس سازمان حفاظت محیط زیست - پیش از این اظهار کرده بود که متاسفانه سال جاری آلودگی هوا با انتشار کرونا مصادف شده است و بر مبنای مقالات علمی هر واحد افزایش در غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون، ۸ درصد تلفات بیماران کرونایی را بیشتر می کند و حتی در بعضی مقالات این رقم ۱۵ درصد است. سید محمد مجابی - فعال محیط زیست - هم به ایسنا گفته بود که به علت شرایط خاص آلودگی هوا طی سال جاری، اجرای قانون هوای پاک باید از مطالبات جدی سازمان حفاظت محیط زیست و مردم باشد.
پیشنهادات سازمان حفاظت محیط زیست به ستاد کرونا برای مدیریت آلودگی هوا
به دنبال این ها سازمان حفاظت محیط زیست اعلام نمود که به علت شرایط اقتصادی کشور هفت پیشنهاد کم هزینه و در عین حال قابل اجرا در کوتاه مدت را برای مدیریت آلودگی هوا طی شش ماهه دوم سال جاری به ستاد ملی کرونا داده است. علاوه بر این کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران هم جلسه ای تشکیل داد و تصمیماتی را برای کنترل آلودگی هوا در این ایام مصوب کرد. مسعود تجریشی - معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست - در گفت و گویی با ایسنا گفته بود که متاسفانه سال جاری نمی توان روی کاهش تردد خودرو ها و الگوهای ترافیکی برای کاهش آلودگی هوا برنامه ریزی کرد چون که اگر بگوییم مردم از خودرو های شخصی استفاده نکنند به وسایل حمل و نقل عمومی فشار وارد می شود و اصل رعایت فاصله گذاری اجتماعی از بین خواهد رفت ازاین رو مجبوریم روی منابع دیگری که سبب آلودگی هوا می شوند، تمرکز نماییم.
ممنوعیت استفاده از سوخت مازوت در بعضی نیروگاه ها
از این رو سازمان حفاظت محیط زیست پیشنهاداتی را به ستاد ملی کرونا داده است که در کمیته امنیتی آن پذیرفته شده و در انتظار تصویب ستاد ملی کرونا برای اجرا است. یکی از این پیشنهادات ممنوعیت استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه هایی است که در نزدیکی مناطق شهری قرار دارند. متاسفانه هرساله با شروع روزهای سرد سال و افزایش مصرف گاز در بخش خانگی نیروگاه ها با کمبود سوخت مواجه می شوند و به سوزاندن سوخت مازوت که سوختی بسیار آلاینده و اثرگذار بر کیفیت هوا است روی می آورند این درحالیست که اگر سال جاری هم مانند گذشته از مازوت در نیروگاه ها استفاده گردد با افزایش آلودگی هوا و در نتیجه شیوع بیشتر کرونا مواجه خواهیم شد.
ممنوعیت ورود برخی کامیون ها به تهران
بر اساس آخرین سیاهه انتشار شهر تهران سهم خودرو های دیزلی در آلودگی هوا بسیار بالا است و کامیون ها به تنهایی در انتشار ذرات معلق سهم ۱۵ درصدی دارند. ازاین رو سازمان حفاظت محیط زیست پیشنهاد داده است طی دو سه ماهی که با اینورژن و آلودگی هوا مواجه هستیم ورود کامیون هایی که سن آنها بیشتر از ۲۰ سال است به تهران ممنوع شود همینطور در روزهایی که در شرایط اضطرار آلودگی هوا قرار می گیریم ورود کامیون ها - حتی آن هایی که سنشان زیر ۲۰ سال هست - به تهران ممنوع اعلام گردد.
نصب دوربین های کنترل معاینه فنی
معاینه فنی هم از دیگر روش های کنترل آلودگی هوا است که سال ها است بر اجرای دقیق آن تاکید می شود اما سال جاری به علت اعمال تغییراتی بر اجرای طرح ترافیک اهمیت آن دو چندان شده است. محمد رستگاری - معاون نظارت و پایش اداره محیط زیست استان تهران - پیش از این به ایسنا گفته بود که بر مبنای مصوبه کارگروه کاهش آلودگی هوای استان تهران شهرداری موظف شده است که به سرعت و با هماهنگی پلیس و اداره کل راهداری نسبت به نصب دوربین های کنترل معاینه فنی در ۳۶ نقطه تهران اقدام نماید.
برخورد با وسایل نقلیه دودزا توسط پلیس
به گفته او همینطور مصوب شده است که برخورد با وسایل نقلیه دودزا توسط پلیس قرار داشته طی چهار ماه آینده با پیگیری بیشتری دنبال شود.
روی کمک باد و باران حساب نکنیم
به گزارش گل ارکیده به نقل از ایسنا، هرچند که راهکارهای کنترل و مدیریت آلودگی هوا مشخص است و حتی بارها طی سال های اخیر بر اجرای آنها تاکید گردیده است اما باید دید سال جاری که لزوم اجرای این راهکارها به علت شیوع کرونا دوچندان شده است دستگاه های مختلف همچون شهرداری، پلیس، وزارت کشور، سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت نیرو و... چه گام هایی در جهت مدیریت آلودگی هوا و حفظ سلامت شهروندان برخواهند داشت. گفتنی است که سازمان هواشناسی کشور پیش از این پیشبینی کرده بود که پاییز سال جاری کم بارش و آلوده خواهد بود. ازاین رو سال جاری نمی توانیم مانند دو سال گذشته به باد و باران دلخوش نماییم و باید هرچه سریع تر راهکارهای کاهش و کنترل آلودگی هوا به مرحله اجرا رسد.




1399/07/30
22:28:06
5.0 / 5
417
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
GOl Orkideh
گل ارکيده

گل اركیده

گل و گیاه

golorkideh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل اركیده محفوظ است