در گزارش گل اركیده تشریح شد

علل مخالفت آموزش وپرورش با تعطیلی مدارس

علل مخالفت آموزش وپرورش با تعطیلی مدارس

به گزارش گل اركیده نماینده آموزش و پرورش شهر تهران در كمیته اضطرار آلودگی هوای پایتخت علل مخالفت با تعطیلی مدارس در زمان های آلودگی هوا را شرح داد.


به گزارش گل اركیده به نقل از مهر، امروز بعد از دو روز تعطیلی زنگ ورزش مدارس بنا به مصوبه كمیته مواقع اضطرار آلودگی هوای شهر تهران، بالاخره نخستین تعطیلی مدارس به خاطر بالارفتن آلاینده های هوا به ثبت رسید و مدارس ابتدایی و پیش دبستانی و مهد كودك های شهر تهران تعطیل شد. این در شرایطی است كه شاخص آلودگی هوای تهران روز گذشته ۱۳۳ اعلام گردید و گفته می شود شاخصی كه بر مبنای آن درباره تعطیلی دبستان ها تصمیم گیری می شود میانگین ۱۵۰ است. هر چند كارشناسان محیط زیست اذعان دارند كه تنها ملاك تعیین مضر بودن آلودگی هوا برای گروه های حساس و كودكان و حتی بزرگسالان تنها شاخص میانگین آلودگی هوا نیست. به دنبال آلودگی های شهر در سال های گذشته، كمیته ای به دستور هیئت وزیران و مصوبه آن هیئت تشكیل شد به اسم كمیته مواقع اضطرار ‏آلودگی هوا كه ریاست این كمیته با استاندارد تهران است و ۱۵ دستگاه در این كمیته نمایندگانی دارند و هر نماینده یك رای برای تصمیماتی كه در آن گرفته می شود. آموزش و پرورش هم در این كمیته یك نماینده دارد. زمان هایی كه شاخص آلاینده های هوا از یك عددی بالاتر می رود، این كمیته تشكیل می شود. نمایندگان نهادها و دستگاه ها برای ارزیابی وضعیت و گرفتن تصمیم برای حل یا مواجهه با مشكل دور هم جمع می شوند و یكی از تصمیماتی كه در این جلسات گرفته می شود تعطیلی زنگ ورزش مدارس یا تعطیلی مدارس در مقاطع مختلف است. گفته می شود نماینده آموزش و پرورش در این كمیته در اغلب مواقع با این تعطیلی مخالف هستند. مسعود ثقفی مشاور مدیركل و رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی شهر تهران كه نماینده آموزش و پرورش در این كمیته است، در گفتگو با خبرنگار مهر درباره این كمیته اظهار داشت: وقتی شاخص آلودگی هوا به ۱۴۰ برسد معمولا زنگ ورزش مدارس تعطیل می شود. وقتی از ۱۵۰ رد بشود، درباره تعطیلی مدارس ابتدایی بحث می شود و وقتی عدد به ۱۸۰ برسد كه سخن از تعطیلی تمام مدارس در تمام مقاطع می شود.
وی با اشاره به اینكه روز گذشته میانگینی كه اعلام گردید و بر اساس آن بحث درباره تعطیلی مدارس ابتدایی شد، ۱۵۴ بود درباره این مورد كه آیا درباره تعطیلی مدارس رای نماینده آموزش و پرورش زمانی كه بحث تعطیلی مدارس است، اثرگذار تر است یا خیر بیان كرد: خیر. رای آموزش و پرورش در تمام موارد یك رای در بین ۱۵ رای است. چون هر دستگاه نگاه تخصصی و استدلال های خویش را دارد. وی درباره اینكه آموزش و پرورش موافق تعطیلی یا مخالف این روند است هم اظهار داشت: ما بارها اعلام نموده ایم كه تعطیلی مدارس مناسب نمی باشد اما وزارت بهداشت خطرات را ذكر می كند و رئیس اورژانس اتفاقاتی كه در ایام گذشته رخ داده را اعلام می كند. ثقفی در تشریح علل مخالفت با تعطیلی مدارس در مواقع آلودگی بیان كرد: من همیشه رای مخالف برای تعطیلی مدارس می دهم چون كه ما در بحث آلودگی هوا دو مبحث را داریم. یكی پرداختن به این مسئله كه آیا می خواهیم آلودگی را با یك تصمیم مثل تعطیلی مدارس برطرف نماییم یا كم نماییم یا اینكه می خواهیم جلوی صدمه رسیدن به بچه ها را بگیریم!مشاور مدیركل و رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی شهر تهران افزود: اگر نیت ما این است كه آلودگی را برطرف نماییم كه باید از خودمان بپرسیم مگر بچه ها تولید آلاینده می كنند؟ تنها نكته ای كه می توان در این میان گفت این است كه شماری از یك میلیون دانش آموز تهرانی با سرویس به مدرسه می روند و آن خودرو ها تولید آلودگی می كند. عموم این سرویس ها تاكسی و وسایل نقلیه عمومی است كه اگر بچه ها را به مدرسه نرسانند در سطح شهر مسافران را جا به جا می كنند. پس با تعطیلی مدارس در این مسئله هم تفاوتی ایجاد نمی كند.
همه تنها به دنبال تعطیل كردن مدرسه هستند و چاره دیگری برای این شهر و كمك به مردم ندارند. پیشنهاد ما همیشه این بوده كه اگر می گوییم مدرسه تعطیل اولا باید در همه مقاطع تعطیل شود چون مگر چه فرقی میان كودك پایه ششم و هفتم وجود دارد؟ضمن اینكه باید تمام ادارات و كاركنان دولت هم تعطیل شوند تا اگر مقرر است تاثیری در كم شدن الودگی داشته باشد، با ترك شهر توسط خانواده این رخ بدهد و یا با همین ترك شهر صدمه كمتری متوجه بچه ها شود
ثقفی درباره زاویه دیگر مسئله كه حفظ سلامتی دانش آموزان است هم بیان كرد: ما چند سال پیش اندازه گیری كردیم و دیدیم میزان آلاینده هایی كه داخل كلاس های درس ما هست با میزان آلاینده هایی كه در اتاق خانه ها هست یك اندازه است. پس این آلاینده هایی كه ما نگران هستیم سر كلاس درس به بچه ها صدمه برساند در خانه آنها هم وجود دارد. تنها تفاوت زمان رفت و آمد بچه ها و دو تا یك ربع زنگ تفریح بچه هاست كه روی هم می شود یك ساعت. یعنی ما به خاطر یك ساعت و با فرض اینكه آن یك ساعت در روز را بچه ها وقتی تعطیل می شوند به خیابان نمی روند، به مراكز تفریحی نمی روند، در شهر تردد ندارند، به حفظ سلامتی اشان كمك كرده ایم!وی در ادامه با اشاره به معضلاتی كه تعطیلی مدارس ایجاد می كند، اظهار داشت: خیلی از دانش آموزان پدر و مادرهای شاغل دارند. وقتی ما مدارس ابتدایی را تعطیل می نماییم به معنای این است كه یا پدر و مادر شاغل باید فرزندش را به سر كار ببرد كه آسیبش بیشتر است، یا به منزل كسی ببرند كه بچه را نگه دارند كه باز همان رفت و آمد و در معرض آلودگی بودن مطرح است و یا باید بچه را در خانه تنها بگذارند كه صدمه های دیگری امكان دارد داشته باشد. وی افزود: از جانب دیگر در سنین بالاتر یعنی وقتی مدارس متوسطه را تعطیل می نماییم واقعا فرض ما این است كه آنها در خانه می مانند؟ ما در مدارس نمی توانیم بچه ها را یك ساعت سر كلاس نگه داریم. با اصرار خودشان به حایط می روند و انتظار داریم پدر و مادرها فرزندان را در خانه نگه دارند؟ آیا آنها نمی روند به مراكز تفریحی، در كوچه و خیابان بازی نمی كنند و.... اما در مدرسه نهایتا یك ساعت در معرض آلودگی هستند. نماینده آموزش و پرورش در كمیته اضطرار آلودگی هوای شهر تهران اظهار نمود: اگر منصف باشیم باید به این استدلال ها فكر نماییم. اما همه تنها به دنبال تعطیل كردن مدرسه هستند و چاره دیگری برای این شهر و كمك به مردم ندارند. پیشنهاد ما همیشه این بوده كه اگر می گوییم مدرسه تعطیل اولا باید در همه مقاطع تعطیل شود چون مگر چه فرقی میان كودك پایه ششم و هفتم وجود دارد؟ آیا دختران ما در متوسطه اول اندازه كودكان از نظر جسمانی در معرض تهدید نیستند؟ ضمن اینكه باید تمام ادارات و كاركنان دولت هم تعطیل شوند تا اگر مقرر است تاثیری در كم شدن الودگی داشته باشد، با ترك شهر توسط خانواده این رخ بدهد و یا با همین ترك شهر صدمه كمتری متوجه بچه ها شود.ثقفی اظهار داشت: اگر همین هفته سه شنبه و چهارشنبه كامل تعطیل می شد ما هم موافق بودیم و هم می شد گفت این تعطیلی تغییری بوجود می آورد. اینگونه تصمیم گیری ها یك جور مواجه غیرمسئولانه با آلودگی هوا است. هر وقت هم می گوییم با آمار بگویید تأثیر اینگونه تعطیلی ها چه بوده مثلا شهرداری می گوید ۳۰ درصد تردد در شهر كم شده است اما نمی گوید با چه مكانیزمی دارد این ۳۰ درصد را اعلام می كند و اصلا مگر كل دانش آموزان ما كه با خودرو به مدرسه می روند ۳۰ درصد وسایل نقلیه شهر تهران است؟ مشاور مدیركل و رئیس اداره اطلاع رسانی و روابط عمومی شهر تهران در انتها درباره اینكه تفاهم نامه ای كه سال قبل میان شهرداری و آموزش و پرورش شهر تهران به امضا رسید در جهت تشویق بچه ها به اینكه به جای سرویس مدرسه با دوچرخه در شهر تردد كنند، چقدر موفق بوده، اظهار داشت: به همان اندازه كه طرح دوچرخه سواری در تهران عملی شده است. هیچ چیزی بیشتر از آنرا نمی توان پیش بینی نمود.

1398/08/25
14:09:25
5.0 / 5
19
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۱ بعلاوه ۲
GOl Orkideh
گل ارکيده

گل اركیده

گل و گیاه

golorkideh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل اركیده محفوظ است