مروری بر بررسی های یك پژوهش؛

قانون درباره كشتن حیوانات چه می گوید؟

قانون درباره كشتن حیوانات چه می گوید؟

گل اركیده: حق احترام بر حیوانات، حق زندگی و تولید نسل آزادانه و حق مراقبت از حیوانات، همچون حقوق آنها است به نحوی كه هیچ حیوانی نباید در معرض برخورد نامناسب یا اعمال بی رحمانه قرار گیرد و اگر كشتن حیوانی لازم باشد، باید لحظه ای، بدون درد و بدون هیچ دلهره ای صورت گیرد.


به گزارش گل اركیده به نقل از ایسنا، بقای نسل انسان و سلامتی وی در گروی بهره مندی از محیط زیست سالم و برخوردار از گونه های متنوع جانداران است. حیوانات از مهم ترین زیست بوم هایی هستند كه حقوق آنها بیشتر از هر موجود دیگری توجه مدافعان زیست محیطی را به خود جلب كرده است. تدارك آب و خوراك مناسب، شرایط زیستی و روانی صحیح و ضرورت دسترسی به بهداشت و درمان همچون مهم ترین حقوق حیوانات به حساب می آید.
پژوهشی كه به منظور پشتیبانی از حیوانات در قوانین ایران و اسناد بین الملل انجام شده، تاكید دارد: « شبكه حیات به نحوی سازمان یافته كه زندگی هر موجود زنده در پیوندی ناگسستنی با حیات دیگر موجودات است و دخالت نابخردانه در این شبكه، بقایای نسل همه موجودات و همچون انسان را به چالش می كشاند.»
در این پژوهش كه توسط رزاق خوشیاری حاجی بابا( كارشناس ارشد حقوق بین الملل) و علی مجدی انجام شده، آمده است: « در حقوق داخلی از یك سو قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، حفاظت از محیط زیست را یك وظیفه همگانی می داند و از طرف دیگر نه تنها باب ششم قانون مدنی مصوب ۱۳۰۴، به شكار اختصاص یافته، بلكه مقررات حقوق كیفری نیز از گونه های جانوری را در مواد ۶۷۹ و۶۸۰ قانون مجازات اسلامی بطور خاص مورد توجه قرار داده است. آن سو تر در عرصه حقوق بین الملل از حدود نیم قرن قبل، اسناد بین المللی مختلفی در زمینه حفاظت از محیط زیست و پشتیبانی از حقوق حیوانات منعقد شده است.»
در این پژوهش پژوهشگران می گویند: « هم اكنون ۴۱ گونه از گونه های مختلف زمین، همچون حشرات، گیاهان، مهره داران، قارچ ها و غیره را خطر انقراض و نابودی در ۳۰ سال آینده تهدید می كند. از طرف اتحادیه بین المللی برای حفاظت از محیط زیست، در سال ۲۰۰۷ لیست بهت برانگیزی انتشار یافته است؛ این لیست ۴۱۴۱۵ گونه را ثبت كرده كه از این تعداد ۱۶۳۰۶ گونه در معرض انقراض قرار دارند كه شامل ۲۲ درصد از پستانداران، ۱۲ درصد از پرندگان، ۳۰ درصد از خزندگان، ۳۱ درصد از دوزیستان و ۳۹ درصد از ماهیان می شود. با این وصف بااینكه نادیده گرفتن خسارات ناشی از عملكرد طبیعی حیوانات به دور از واقعیت بوده و غیر امكان دارد، با وجود این، وجود آنان برخلاف رفتار ظاهریشان برای چرخه حیات و تعادل زیست محیطی لازم و لازم است و حمایت و حفاظت از آنان همانند موجودات بی آزار دیگر مهم و اساسی است.»
در جهان غرب برای اولین بار بعد از رنسانس همگام با صنعتی شدن جهان، در سال ۱۸۲۲ میلادی قانونی برای پشتیبانی از حیوانات در پارلمان انگلستان به تصویب رسید كه در سال ۱۹۱۱ تكمیل شد. این قانون مشتمل بر چند بند پیرامون باركشی و ایجاد درگیری میان حیوانات، كشتن آنها با مواد سمی، بریدن دم اسب، شكار گوزن در شب، مبارزه با بیماری حیوانات و بیهوشی پیش از ذبح بود. بعد ها مشابه چنین قوانینی در كشور هایی همچون آلمان، آمریكا، اسپانیا، بلژیك و دانمارك تدوین و تصویب گردید.
اما در پژوهش انجام شده، سه مبحث در ارتباط با پشتیبانی از حیوانات همچون جرایم زیست محیطی، حقوق حیوانات درآموزه های دینی و قوانین ایران و اسناد بین الملل پرداخته شده كه در ادامه اشاره ای اجمالی به آنها می كنیم:
جرایم زیست محیطی: « محیط زیست طبیعی به آن بخش از محیط زیست اطلاق می شود كه از موهبت های خدادادی بوده و بشر در تشكیل آنها نقشی ندارد و شامل جنگل ها، مراتع، كوه ها، دشت ها، رودخانه ها، دریاها و... می شود. به سبب ماده ۶۸۸ قانون مجازات اسلامی، هر اقدامی كه تهدید مقابل بهداشت عمومی شناخته شود از قبیل آلوده كردن آب شرب یا توزیع آب شرب آلوده، دفع غیر بهداشتی فضولات انسانی و مواد زاید، ریختن مواد مسموم كننده در رودخانه ها، زباله در خیابان ها و كشتار غیر مجاز دام، استفاده غیر مجاز فاضلاب خام یا پس آب تصفیه خانه های فاضلاب برای مصارف كشاورزی ممنوع می باشد و مرتكبین چنانچه طبق قوانین خاص مشمول مجازات شدیدتری نباشند به حبس تا یك سال محكوم خواهند شد.
از دیگر خصوصیات جرایم زیست محیطی آثار و پیامد های آن است، برای اینكه این جرایم دراری آثار نا مطلوب روحی وروانی در جامعه بوده و به عبارت دیگر، بدون اینكه هدفشان لطمه رساندن به فرد خاصی باشد، تمامی موجودات و همچون انسان را تحت تاثیر منفی خود قرار می دهد، بنابر این، می توان آنها را در طبقه بندی جرایم مقابل آسایش عمومی قرار داد.»
حمایت از حیوانات در آموزه های دینی: «حفظ و پشتیبانی از حقوق حیوانات از قدیم الایام همواره مورد توجه بوده است. به صراحت آیات گوناگون قرآن، حیوانات در مقابل خداوند به خضوع برخواسته و بر آستان او سجده می كنند. در نظام حقوقی اسلام، از یك سو بهره برداری و استفاده بهینه از حیوانات مورد شناسایی قرار گرفته و از طرفی دیگر به رعایت حقوق حیوانات و دفاع از گونه های مختلف آنان سفارش شده است به نحوی كه آزار و اذیت و كشتن حیوانات عملی مذموم و مرتكبین مستوجب عذاب الهی اند.»
حمایت از حیوانات در قوانین ایران: « حق احترام بر حیوانات، حق زندگی و تولید نسل آزادانه و حق مراقبت از حیوانات، همچون حقوق آنها است به نحوی كه هیچ حیوانی نباید در معرض برخورد نامناسب یا اعمال بی رحمانه قرار گیرد و اگر كشتن حیوانی لازم باشد، باید لحظه ای، بدون درد و بدون هیچ دلهره ای صورت گیرد. برمبنای ماده ۷ این قانون، هرفعل غیر ضروری و هرگونه تصمیم كه منجر به مرگ حیوانات شود به مثابه جنایت مقابل حیات آنها است.»
در نتایج این پژوهش آمده است: « بقایای نسل انسان در گروی بهره مندی از محیط زیست پاك و سالم و برخوردار از گونه های متنوع جانداران است. حیوانات مورد استفاده در امورات پژوهشی، باید از امكانات رفاه نسبی همه جانبه برخوردار باشند. آنها باید به درستی نگهداری و تغذیه شوند و از محیط امن و راحت و رژیم غذایی مناسب و آب، تمیز كردن قفس و تعویض بستر در فواصل زمانی در طول هفته بهره مند شوند.»
این پژوهش در صد وهفتاد و دومین فصلنامه حقوق پزشكی انتشار یافته است.




منبع:

1398/06/03
15:20:24
5.0 / ۵
4999
تگهای خبر: آب , بهداشت , جنگل , زیست بوم
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۴
GOl Orkideh
گل ارکيده

گل اركیده

گل و گیاه

golorkideh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل اركیده محفوظ است