معاون سازمان محیط زیست:

۱۴۰۰ رأس گورخر آسیایی در ایران وجود دارد، انتقال ۲۵ راس به گرمسار

۱۴۰۰ رأس گورخر آسیایی در ایران وجود دارد، انتقال ۲۵ راس به گرمسار

گل اركیده: معاون سازمان محیط زیست بابیان اینكه حدود یك هزار و ۴۰۰ گورخر آسیایی در طبیعت ایران وجود دارد، اظهار داشت: تعداد گورخرهای در اسارت سایت های مختلف ۸۰ رأس است.



به گزارش گل اركیده به نقل از مهر، حمید ظهرابی پگاه شنبه در خلال بازدید از سایت نگهداری گورخرهای پارك ملی كویر در گفتگو با خبرنگاران ضمن بیان اینكه یكی از وظایف سازمان حفاظت محیط زیست در كنار حفاظت و بهبود حیات وحش مناطق تحت حمایت، معرفی و احیا گونه هایی كه در زیستگاه های اصلی خود از دست رفتند، اظهار داشت: پارك ملی كویر در دهه ۵۰ و ۶۰ به سبب شور و حال اول انقلاب سامان دهی درستی در آن انجام نشد و منطقه مورد اشغال دامداران قرار گرفت و برخی گونه های دشت زی نظیر گورخر منقرض شدند.
وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست برای اجرای وظایف خود احیای گورخر آسیایی را در دستور كار قرار دارد و پروژه تكثیر و معرفی مجدد گورخر از دهه ۷۰ آغاز شد و تعدادی گورخر از پارك ملی توران شاهرود به یزد انتقال یافت و جمعیت این منطقه تكثیر پیدا كرد.
انتقال ۲۵ راس گورخر به گرمسار در دستور كار
معاون سازمان محیط زیست بابیان اینكه مجدد در سال ۹۲ تعدادی گورخر از یزد به خار توران انتقال داده شد به این نیت كه افرادی از این گله به پارك ملی كویر بتواند منتقل شود، اظهار داشت: حدود ۸۰ رأس گورخر از سایت های مختلف در اسارت وجود دارد و بین یك هزار و ۳۰۰ تا یك هزار و ۴۰۰ رأس هم در طبیعت موجود است.
ظهرابی در ادامه اشاره كرد: در دو منطقه بهرام گور فارس شاهد بیشترین جمیعت گورخر هستیم و در خارتوران شاهرود باز ۲۰۰ رأس وجود دارد پس برنامه ریزی برای انتقال ۲۵ رأس گورخر به پارك كلی كویر گرمسار در دستور كار قرار گرفت كه متأسفانه در مرحله اول پنج رأس تلف شدند.
وی بابیان اینكه امروز از گوراب یزد چهار رأس گورخر به پارك ملی كویر منتقل شد تا تعداد گورخرهای این پارك به ۹ رأس برسد، افزود: در مرحله بعدی باز چهار رأس از فارس منتقل می شوند و سپس از كرمان انتقال ۱۱ رأس در دستور كار است، پس با عنایت به اینكه گونه فارس و خارتوران ازنظر ژنتیك تفاوت های جزئی دارند از اختلاط ژنتیكی جلوگیری می نماییم تا مطالعات كامل شود.
وجود ۹ راس گورخر در گرمسار
معاون سازمان محیط زیست بابیان اینكه در كوشش برای انجام این پروژه با پایین ترین میزان تلفات هستیم، اظهار داشت: خوشبختانه همه گورهای موجود در سایت ها ریشه گله ای از پارك ملی خارتوران دارند كه پس از انتقال و نگهداری در قرنطینه رهاسازی آنها در پارك ملی كویر گرمسار صورت خواهد گرفت.
ظهرابی در ادامه اشاره كرد: با عنایت به تجربه ای كه صورت گرفت گورهایی كه در اینجا رهاسازی می شوند به زیستگاه قبلی خود برمی گردند و بدین سبب با تغییر متد انتقال و انجام بازبینی درروند پروژه بنا است تا نسل های دوم و سوم در همین جا متولد و در پارك رهاسازی نماییم.
وی بابیان اینكه پارك ملی كویر به لحاظ دور بودن از انسان الان امن ترین زیستگاه حیات وحش است، افزود: گیاه مورد تغذیه گور به وفور در این پارك یافت میگردد و واجد شرایط لازم است و طبیعتا هر حركت بسیار بزرگ پیامدهایی را باز به دنبال دارد كه آنرا پذیرفتیم و امیدواریم نتیجه نهایی احیای گورخر باشد.
معاون سازمان محیط زیست بابیان اینكه الان ۹ رأس گورخر در پارك ملی كویر گرمسار وجود دارد، افزود: در فاز بعدی چهار رأس دیگر باز منتقل میگردد كه اگر گور آبستن در بین آنها باشد تا زایمان حیوان صبر خواهیم كرد تا بدون كوچك ترین آسیبی این انتقال انجام پذیرد پس درروند پروژه هیچ شتابی نداریم.

1397/09/18
14:05:09
5.0 / ۵
4476
تگهای خبر: آب , سایت , محیط زیست
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
GOl Orkideh
گل ارکيده

گل اركیده

گل و گیاه

golorkideh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل اركیده محفوظ است