دبیر كارگروه ملی كاهش آلودگی هوا:

دستگاه ها زیر بار مصوبات كاهش آلودگی هوا نمی روند

دستگاه ها زیر بار مصوبات كاهش آلودگی هوا نمی روند

گل اركیده: دبیر كارگروه ملی كاهش آلودگی هوا اظهار داشت: عدم همكاری دستگاه ها، برخورد سلیقه ای با مصوبات و اجرای ناقص و غیركاربردی مصوبات در زمینه آلودگی هوا از چالش های اصلی پیش روی كارگروه ملی آلودگی هواست.



به گزارش گل اركیده به نقل از مهر، وحید حسینی در نشست خبری اقدامات این كارگروه اظهار داشت: در مبحث آلودگی هوا مصوبات مختلف داریم. این ها راپیگری كردیم و از نهادهای مربوطه دعوت كردیم و وظایفشان را پیگیری كردیم و كمیته های تخصصی را تشكیل دادیم.
وی اضافه كرد: پنج جلسه كارگروه تا كنون داشته ایم و كمیته های تخصصی هم ۲۲ جلسه داشته اند. برای نمونه برای كیفیت سوخت با تمركز بر سوخت نفت گاز یورو ۴ پنج جلسه كمیته تخصصی داشتیم.
وی افزود: برای بحث سوخت دیزل یورو ۴ پیگیری خوبی انجام شد و الان در ۱۶۰ جایگاه كل كشور توزیع انجام می گردد. كار سختی هم بود چون به جای توزیع با خط لوله ناگزیر باید با كامیون منتقلش می كردیم. اما منجر شده تمام خودروهای مجهز به سوخت استاندارد در كل كشور دسترسی داشته باشند.
دبیر كارگروه ملی كاهش آلودگی هوا اضافه كرد: در كمیته موتورسیكلت برقی كه مسئولش وزارت صنعت معدن تجارت بوده متأسفانه هیچ دستاورده ای نداشته ایم. در كمیته سیاهه انتشار قرارداد همكاری سازمان محیط زیست و كنسرسیومی از دانشگاه های برتر كشور منعقد شده است.
حسینی افزود: در كمیته نوسازی ناوگان عمومی جلسات مختلف داشتیم اما متأسفانه كار پیش نمی رود كه به شرایط كشوروابسته است و ۱۷ هزار تاكسی فرسوده در تهران و ۷۰ هزار تاكسی فرسوده در كل كشور داریم.
وی تاكید كرد: مبحث اسقاط موتورسیكلت ها با فشار سازمان محیط زیست منجر به این شد كه كاربوراتوری ها حذف شده و اگر این هایی كه در انبار و … هست هم تمام شود از این ها خلاص می شویم.
دبیر كارگروه ملی كاهش آلودگی هوا درباره دیزلی ها هم اظهار داشت: همه دستگاه های ذی ربط را دعوت كردیم. همه خودروهای مربوط به شهرداری ها باید فیلتر می گذاشتند اما بهانه های رنگارنگ شنیدیم و انجام نشده است. البته این مصوبه دولت می باشد و سازمان اجازه نخواهد داد این وسایل نقلیه بدون رسیدن به سطح مطلوب آلایندگی در شهرها تردد كنند. مصوب ۱۳۹۳ هیئت وزیران كلیه خودروهای حمل و نقل عمومی كشور باید به فیلتر ذرات مجهز شوند و این از وظایف سازمان شهرداری ها و وزارت كشور است.
حسینی خاطرنشان كرد: در بحث معاینه فنی وارد مبحث نظارت شدیم. نمایندگان سازمان محیط زیست در استان های كشور در حال گذراندن دوره های آموزشی در تهران هستند كه چگونه باید مراكز معاینه فنی را بازرسی كنند. بدین سان سازمان به صورت مستقیم وارد بازرسی مراكز معاینه فنی می گردد. برای ما مهم می باشد كه همه مراكز معاینه فنی كشور به سطح مطلوبی كه الان در تهران داریم برسند.
دبیر كارگروه ملی كاهش آلودگی هوا اضافه كرد: بازرسی ۱۶ مركز معاینه فنی سنگین استان های البرز و تهران توسط سازمان راهداری و ستاد معاینه فنی در دستور كار قرار گرفته است.
وی تاكید كرد: پیشنهاد اصلاحات در قانون هوای پاك را مطرح كرده ایم. ما همچنان بر معافیت معاینه فنی دو ساله اصرار داریم باآنكه در قانون آمده ۴ سال اما حتماً مجلس باید این را اصلاح كند. همینطور خودروساز باید قطعات در رابطه با آلودگی هوا همچون كاتالیست را مدت بیشتری گارانتی كند چون كه الان خودروساز دو سال گارانتی كرده اما معاینه فنی ۴ ساله است و ازاین رو مالك خودرو اولین باری كه به معاینه فنی رجوع می كند اگر خودرو مردود شود باید از جیب خودش پرداخت كند.
حسینی به راه اندازی وبسایت اطلاع رسانی دبیرخانه كارگروه به نشانی dabir.doe.ir هم اشاره نمود و اظهار داشت: این وبسایت كاملاً به روز است. اسم دستگاه های مسئول هم آمده و وظایفشان مشخص شده و عملكردشان هم نشان داده شده است. این خیلی خیلی كار رسانه ها و مردم راحت می كند كه مطالباتشان را پیگیری كنند. دسترسی به همه مصوبات و آیین نامه ها و مقررات هم در این وبسایت فراهم است.
دبیر كارگروه ملی كاهش آلودگی هوا اخطار داد: یكی از آفت های بد دستگاه های دولتی نامه نگاری است كه در نامه ای می نویسند «در حال انجام است» یا مانند این، این در عمل باید دیده شود.
حسینی با عرضه آماری از تعداد مصوبات مربوط به هر دستگاه و تعداد انجام شده آن ها اظهار داشت: البته باید در نظر داشت مصوبات وزن های مختلفی دارند. مثلاً توزیع سوخت یورو ۴ كار خیلی بزرگ و دشواری بود كه انجام شد.
وی با برشمردن چالش های پیش روی كارگروه اظهار داشت: برخی نهادها با دستگاه مسئول همكاری نمی كنند. مثلاً اجرای طرح LEZ با مشكلات عدم ارتقای زیرساخت های مورد نیاز و اجرای طرح در كلانشهرها توسط پلیس راهور مواجه می باشد.
دبیر كارگروه ملی كاهش آلودگی هوا اضافه كرد: برخورد سلیقه ای مشكل بعدی ماست. مصوبه دولت داریم اما مدیر می گوید من این مصوبه را دوست ندارم و با تغییر مدیران هم این سلیقه ها عوض می گردد. مثالش وزارت كشور است كه در مبحث نصب فیلترها می گوید شنیده ایم این فیلترها خوب نیست و كار نمی نماید. وقتی مصوبه داریم «شنیدن» كه ملاك نیست.
حسینی افزود: اجرای ناقص و غیركاربردی مصوبات هم مشكل بعدی است. مثلاً وزارت صنعت معدن و تجارت به عرضه برنامه جایگزینی موتورسیكلت های بنزینی با برقی و توسعه تولید و عرضه موتور سیكلت برقی موظف بوده است.
وی در انتها اظهار داشت: امسال از فروردین ماه پاك، كار را شروع كرده ایم و امیدواریم در آبان ماه با آلودگی كمتری رو به رو باشیم. البته امسال هم وضعیت آلودگی هوا خوب نیست و نخستین بار است كه در كشور این همه روز آلوده به علت آلاینده سمی ازن داشته ایم و دلیلش هم تابش بیشتر خورشید است. تا همین جا ۲۶ روز ناسالم داشته ایم كه سال گذشته تا اینجا ۱۵ روز بوده است. سال گذشته تنها ۳ روز ازن آلاینده شاخص بوده است اما امسال ۱۵ روز ازن آلاینده اصلی بوده است.

1397/05/10
15:57:25
5.0 / ۵
4342
تگهای خبر: آلاینده , آلودگی , سایت , هوا
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
GOl Orkideh
گل ارکيده

گل اركیده

گل و گیاه

golorkideh.ir - حقوق مادی و معنوی سایت گل اركیده محفوظ است